B787 - ekspertów interesują baterie

Eksperci amerykańscy i japońscy zbadali podczas weekendu zapis czarnej skrzynki B787 ANA, który lądował awaryjnie. Ich prace koncentrują się na bateriach

Publikacja: 21.01.2013 14:24

- Dane rejestratora lotu samolotu B787 JAL wskazują, że bateria pomocniczej jednostki  energetycznej (w ogonie samolotu) nie przekroczyła planowego napięcia 32 woltów - ogłosił urząd bezpieczeństwa transportu NTSB. Wcześniej Japończycy twierdzili, że do przegrzania baterii doszło z powodu wyższego napięcia ładowania, NTSB chciał więc wyjaśnić ten aspekt, by nie było żadnych wątpliwości.

Trwają nadal fizyczne badania baterii, skanowane i prześwietlanie jej elementów.

W poniedziałek eksperci odwiedzili centralę producenta baterii w poszukiwaniu przyczyn nieplanowanego lądowania jednego z samolotów Boeinga.

Rzecznik GS Yuasa, producenta baterii, poinformował, że jego firma współpracuje w pełni z prowadzącymi postępowanie, a jej inżynierowie rozmawiali w miejscu produkcji w Kioto z członkami Federalnego Urzędu Lotnictwa FAA i japońskiego Biura Lotnictwa Cywilnego CAB.

Tatsuyuki Shimazu z CAB poinformował dziennikarzy, że ekipa śledcza otrzymała informacje od GS Yuasa i zwiedziła zakład zapoznając się z projektem technicznym baterii, jej produkcją i kontrola jakości. Japończycy będą do wtorku sprawdzać wszystko bardziej szczegółowo, w tym daty produkcji i numery serii.

Amerykańscy specjaliści wykluczyli wcześniej, by nadmierne napięcie ładowania było przyczyną powstania ognia w baterii samolotu JAL w Bostonie 7 stycznia. Rozszerzyli swa inspekcje na ładowarkę baterii i element pamięci sterującej pomocniczej jednostki energetycznej w samolocie.

- Z oględzin wynika, że bateria wyglądała nienormalnie w incydentach w Bostonie i Takamatsu. Były najbardziej zniszczone - stwierdził ekspert ds. bezpieczeństwa  w CAB, Shigeru Takano przez wizytą w fabryce Yuasa. - Sprawdzimy, czy właściwie postępowano od chwili prac projektowych po produkcje baterii - dodał.

Baterie powstaję w Kioto, a następnie francuska Thales montuje zestawy dokonując konwersji elektrycznej i dostarcza je Boeingowi.

- Inspektorzy z FAA, CAB i Boeinga sprawdzali, czy nie ma problemów w ich produkcji. Badamy wszystkie możliwości - wyjaśnił Yasuo Ishii z japońskiego ministerstwa transportu. Amerykanie zaprosili do udziału w postępowaniu wyjaśniającym fachowców z francuskiego Biura Śledztw i Analiz (BEA) wypadków lotniczych.

Przegrzewanie się baterii litowo-jonowych może mieć wiele przyczyn. Morze to być wewnętrzna wada, przeładowanie, niewłaściwy prąd, brak wentylacji, materiały i sprzęt w bliskim sąsiedztwie.

We wtorek specjaliści z NTSB udadzą się do Tucson w Arizonie, aby zbadać i przetestować  ładowarkę baterii, produkowaną tam przez Securaplane Technologies, następnie w Phoenix  przeprowadzą podobne testy z pomocniczą jednostką energetyczną wytwarzaną przez United Technologies. Takim samym testom zostaną poddane elementy pamięci ładowarki.

Więcej odwołanych lotów

W związku z inspekcją ANA została zmuszona do odwołania do następnej niedzieli 335 lotów, z których miało skorzystać 48 tys. podróżnych. W dniach 16-27 stycznia nie wykona 292 lotów krajowych dla 44 074 osób i 43 międzynarodowych dla 3778 podróżnych.

Przewoźnik nie odbierze osiemnastego dreamlinera pod koniec stycznia. Nie ma na razie żadnych planów, by rezygnować z kupna dalszych B787.

- Dane rejestratora lotu samolotu B787 JAL wskazują, że bateria pomocniczej jednostki  energetycznej (w ogonie samolotu) nie przekroczyła planowego napięcia 32 woltów - ogłosił urząd bezpieczeństwa transportu NTSB. Wcześniej Japończycy twierdzili, że do przegrzania baterii doszło z powodu wyższego napięcia ładowania, NTSB chciał więc wyjaśnić ten aspekt, by nie było żadnych wątpliwości.

Trwają nadal fizyczne badania baterii, skanowane i prześwietlanie jej elementów.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja