Najlepsi eksporterzy uhonorowani

Trzy polskie firmy wyróżnione w konkursie. Umacniający się złoty zmusza spółki do cięcia kosztów, ale część z nich mimo to zwiększa sprzedaż za granicę

Publikacja: 24.11.2007 05:39

Najlepsi eksporterzy uhonorowani

Foto: Rzeczpospolita

W ramach konkursu „Wybitny eksporter roku 2007“ wręczono w sumie ok. 60 wyróżnień. Ale najważniejsze z nich, razem z ufundowaną prze ministra gospodarki nagrodą pieniężną, trafiły do firm: Sokołów SA, Huty Szkła Gospodarczego Wrześniak-Glassworks oraz HMS.

Nie są to najwięksi eksporterzy w Polsce. – Ale są to firmy wyjątkowe. Mimo problemów, utrzymują wysoką dynamikę eksportu, a swoją produkcję opierają na polskiej myśli technologicznej i polskich produktach – wyjaśnia wybór Mieczysław Twaróg, prezes Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, organizator konkursu.

Produkty mięsne Sokołowa są w Polsce dobrze znane, ale spółka podbija też rynki zagraniczne, szczególnie Wielką Brytanię i Irlandię. – Nie ukrywamy, że zainteresowanie naszymi towarami w tych krajach wzrosło dzięki Polakom, którzy tam wyjechali – mówi Jerzy Majchrzak, dyr. biura zarządu Sokołowa. W 2007 r. udział eksportu w sprzedaży spółki sięgnie ok. 30 proc., a dynamika przychodów w tej części będzie wyższa niż w pozostałych segmentach.

Huta Szkła Gospodarczego ze Skrzyszowa k. Tarnowa jest w Polsce mało znaną, choć dużą firmą. Być może dlatego, że praktycznie cała produkcja jest nastawiona na odbiorców zagranicznych.

– Konkurencja na rynku szkła białego w technice ręcznej jest ogromna, ale utrzymujemy sprzedaż na stabilnym poziomie – twierdzi Jan Frysztak, pełnomocnik HSG. Trzeci nagrodzony, spółka HMS z Niepołomnic koło Krakowa, specjalizuje się w produkcji stalowych krat pomostowych. 60 proc. towarów idzie na eksport, głównie do krajów UE.

Eksporterzy borykają się z wieloma problemami. – Sprzedajemy w wielu krajach, np. Mołdawii czy Jemenie. Ale nie otrzymujemy wystarczającej pomocy ze strony władz konsularnych – wytyka Anna Szczęśniak, dyr. generalna firmy Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak (nagroda w kategorii firm średnich, w branży motoryzacyjnej).

Największym problemem jest jednak silny złoty. – Wszystkie surowce kupujemy za złotówki, więc nie możemy wahań kursowych rekompensować importem. Dodatkowo uderzają w nas rosnące ceny energii. By podołać wyzwaniom, potrzeba dużo wytrwałości i dobrej organizacji pracy – opowiada Jan Frysztak z HSG.

Zakłady Azotowe Kędzierzyn (nagroda w kategorii firm dużych, w branży chemicznej) coraz mniej opłacalny eksport amortyzują tańszym importem surowców. – Ale to nie rozwiązuje wszystkich problemów – podkreśla Sabina Nowosielska, dyr. handlu i marketingu.

W piątek Stowarzyszenie Eksporterów Polskich wystosowało do rządu apel o podjęcie działań mających przeciwdziałać słabnącej dynamice i opłacalności eksportu. Chodzi głównie o przyjęcie strategii wejścia do strefy euro, obniżenie obciążeń podatkowych czy pozapłacowych kosztów pracy.

Stowarzyszenie wyróżniło też media promujące eksport. Nasza gazeta została uhonorowana potrójnie. Okolicznościowy medal otrzymali redaktor naczelny „Rz” Paweł Lisicki, szef działu ekonomicznego Piotr Buczek i dziennikarka Beata Drewnowska.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się