Nowy rok, nowe drogi

W 2008 roku mają się rozpocząć budowy dwóch mostów i dwóch obwodnic – twierdzą miejscy i rządowi urzędnicy. Tylko z ratusza dostaną na drogi 1 miliard złotych

Aktualizacja: 26.11.2007 07:11 Publikacja: 26.11.2007 04:56

Gdyby drogowcy dotrzymali słowa, tak wyglądałaby w 2008 r. Warszawa

Gdyby drogowcy dotrzymali słowa, tak wyglądałaby w 2008 r. Warszawa

Foto: Rzeczpospolita

Na razie drogowcy ścigają się z zimą. Przed końcem roku chcą otworzyć dwie estakady: jeden z odbudowywanych wiaduktów na Wisłostradzie obok Lasku Bielańskiego (planowana data przełączenia ruchu – piątek) i bezkolizyjny przejazd Al. Jerozolimskimi nad Popularną (ruszymy tędy w grudniu – jeśli pozwoli pogoda).

To inwestycje na otarcie łez dla kierowców zmagających się z korkami na Puławskiej. Władze Warszawy obiecywały, że przed sylwestrem skończą remont obu jezdni między Racławicką i Domaniewską. Ale na przyszły rok zostaną dwa odcinki w stronę centrum: od Domaniewskiej do Woronicza i od Malczewskiego do Dolnej.

Ekipa Hanny Gronkiewicz-Waltz jest już jednak myślami w nowym sezonie budowlanym. W tym tygodniu urzędnicy mają zaprezentować drogowe plany inwestycyjne na 2008 r. Szefowa Zarządu Dróg Miejskich Anna Piotrowska zapowiedziała, że tylko w przyszłym roku chce wydać na inwestycje rekordową kwotę 1 mld zł (470 mln zł w br.).

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz obiecał, że w 2008 r. ruszy budowa dwóch mostów: Północnego między Wisłostradą i Modlińską oraz Krasińskiego łączącego pl. Wilsona z Budowlaną po praskiej stronie. Urzędnicy ZDM przyznają, że w tej sprawie ratusz wywiera gigantyczną presję.

– Jeśli nie przeprowadzę sprawnie tych inwestycji, to chyba będę musiał szukać nowej pracy – mówi naczelnik Wydziału Mostowego w ZDM Andrzej Marecki. – W marcu powinniśmy mieć gotowe projekty. Chcemy wprowadzić wykonawców na budowy w 2008 roku, ale nie będzie to łatwe.

Tymczasem politycy składają kolejne – niekoniecznie realne – obietnice. Pod koniec przyszłego roku ma ruszyć budowa praskiego odcinka obwodnicy Śródmieścia: między rondem Wiatraczna i ul. Zabraniecką. Wojciechowicz chce też rozpocząć prace przy budowie ul. Nowolazurowej – łącznika między Trasą AK i Al. Jerozolimskimi. Dla obu inwestycji dobiegają końca prace projektowe.

Listę planowanych na przyszły rok miejskich inwestycji pokazujemy na mapce obok. Co się stanie, jeśli wszystkie ruszą jednocześnie? Korki będą tak duże, że najszybciej będzie się jeździło po mieście rowerem. Miejski inżynier ruchu Janusz Galas podkreśla jednak, że zaniedbania są gigantyczne, a dłużej już czekać nie można.

Ambitne plany wobec Warszawy ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na razie ta rządowa instytucja jest wyłącznie obiektem krytyki. We wrześniu członkowie Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji ośmieszyli GDDKiA happeningiem: wbili pierwszą łopatę pod budowę przedłużenia Trasy AK, a następnie wmurowali kamień węgielny z wycinkami prasowymi o nierealnych obietnicach dotyczących tej inwestycji. Od lat GDDKiA zapowiadała, że do 2007 roku doprowadzi do Warszawy autostradę A2, a ruch po mieście rozprowadzi pierścieniem dróg ekspresowych. Budowy nawet nie rozpoczęto.

– Jeśli w tym roku znowu prace nie ruszą, będziemy uroczyście obchodzili rocznicę wirtualnego wbicia łopaty – zapowiada Wojciech Tumasz z SISKOM.

Szef GDDKiA na Mazowszu Wojciech Dąbrowski obiecał w piątek „Rz”, że budowa Trasy AK przez Bemowo zacznie się na pewno. Na razie GDDKiA unieważniła przetarg na jej budowę z powodu przekroczenia o 400 mln zł kosztorysu. Najtańsze konsorcjum zażądało 2,1 mld zł. W tym tygodniu ma się odbyć w tej sprawie arbitraż przed Urzędem Zamówień Publicznych.

Dąbrowski może się spodziewać dużej presji. W ostatni poniedziałek nowy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk z powodu korków – głównie w Warszawie – jechał do swojego resortu z Piotrkowa Trybunalskiego trzy godziny. Tego samego dnia rzeczniczka Grabarczyka zapewniła nas, że budowa stołecznej obwodnicy będzie jednym z priorytetów inwestycyjnych resortu.

W rozmowie z „Rz” Dąbrowski obiecał rozpoczęcie w 2008 roku budowy dwóch innych tras: fragmentu południowej obwodnicy między Puławską i lotniskiem Okęcie wraz z łącznikiem z ul. Marynarską oraz trasy Salomea – Wolica, czyli nowej wylotówki na Kraków (na razie nie ma nawet wykupionych wszystkich gruntów).

Budowa obwodnicy przez GDDKiA ma zostać objęta upraszczającą procedury specjalną ustawą o Euro 2012. Władze Warszawy ubiegają się o to, żeby w ten sam sposób ZDM mógł prowadzić swoje kluczowe inwestycje, np. budowę praskiej obwodnicy.

Na razie drogowcy ścigają się z zimą. Przed końcem roku chcą otworzyć dwie estakady: jeden z odbudowywanych wiaduktów na Wisłostradzie obok Lasku Bielańskiego (planowana data przełączenia ruchu – piątek) i bezkolizyjny przejazd Al. Jerozolimskimi nad Popularną (ruszymy tędy w grudniu – jeśli pozwoli pogoda).

To inwestycje na otarcie łez dla kierowców zmagających się z korkami na Puławskiej. Władze Warszawy obiecywały, że przed sylwestrem skończą remont obu jezdni między Racławicką i Domaniewską. Ale na przyszły rok zostaną dwa odcinki w stronę centrum: od Domaniewskiej do Woronicza i od Malczewskiego do Dolnej.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca