Pięć miliardów na słodkie specjały

Przejęcie Lu Polska przez Kraft Food to z pewnością nie ostatnia fuzja na polskim rynku słodyczy. Konsolidację branży przyspieszy wzrost cen surowców, który coraz bardziej uderza w producentów.

Aktualizacja: 04.12.2007 18:59 Publikacja: 04.12.2007 18:20

Pięć miliardów na słodkie specjały

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

W ostatnim czasie największym problemem branży są rekordowo wysokie ceny surowców.

– W ciągu roku wzrosły one średnio o 50 proc. – szacuje Marek Przeździak, sekretarz Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. Stowarzyszenie to podaje, że od początku 2007 r. ziarno kakaowe zdrożało o 17 proc. Natomiast w ciągu ostatnich 12 miesięcy o około 60 proc. w górę poszły ceny pełnego mleka w proszku, a o blisko 50 proc. masła.

Dla większości firm konieczne stało się wprowadzenie podwyżki cen. Od 1 grudnia o 12 proc. w górę poszły ceny ciastek produkowanych przez Lambertz Polonia.

– Była to pierwsza podwyżka cen naszych produktów od 2004 roku – wyjaśnia Marek Kretek, dyrektor generalny Lambertz Polonia. Firma ta nie obawia się o spadek popytu na jej ciastka w tym roku. Nie wyklucza jednak, że jej wynik finansowy netto będzie niższy od planowanego.

W październiku, po raz drugi w tym roku, o 3 – 5 proc. ceny części swoich produktów podniósł Wawel.

– W tym roku nie planujemy kolejnych podwyżek – przyznaje Tomasz Trela reprezentujący firmę Wawel.

Dotychczasowy wzrost cen nie zniechęcił Polaków do kupowania słodyczy. Od września 2006 r. do sierpnia 2007 roku kupiliśmy prawie 206 mln kg słodyczy, o ponad 6 proc. więcej niż rok wcześniej – podaje MEMRB. Nasze wydatki na nie poszły w górę o blisko 6 procent i przekroczyły 5 miliardów złotych.

Ostatecznie to, czy 2007 r. będzie udany dla branży, będzie można stwierdzić dopiero po zakończeniu czwartego kwartału. W ostatnich trzech miesiącach roku szczególnie producenci wyrobów czekoladowych uzyskują 30 – 40 procent swoich rocznych przychodów.

Zdaniem Piotra Wiśniewskiego negatywnych skutków drożejących surowców firmy należy się spodziewać dopiero w 2008 roku. Dalszy wzrost cen może doprowadzić bowiem do spadku popytu.

Zdaniem przedstawicieli branży w najtrudniejszej sytuacji znajdą się spółki średniej wielkości, uzyskujące roczne przychody na poziomie ok. 100 mln zł i dostarczające większość produktów do hiper i supermarketów, gdzie presja na obniżanie cen jest największa. To właśnie one muszą dążyć do łączenia się z innymi firmami.

Przejęć nie wyklucza Zakład Przemysłu Cukierniczego Otmuchów, którego przychody powinny wynieść na koniec tego roku 92 mln złotych.

– Chcemy w ten sposób zwiększyć naszą siłę przetargową – informuje Krzysztof Dziewicki, wiceprezes spółki.

Rosnące ceny surowców to niejedyny problem tej branży. Eksporterzy słodyczy obawiają się, że mocny złoty może zahamować dotychczasowy wzrost sprzedaży naszych słodyczy za granicę.

Według zespołu monitoringu zagranicznych rynków rolnych Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa eksport wyrobów cukierniczych do Unii Europejskiej zwiększył się o ponad 10 proc., do ponad 170 tysięcy ton.

Marek Przeździak obawia się jednak, że mocny złoty może sprawić, że przestaniemy być konkurencyjni na europejskim rynku.

– Byliśmy zmuszeni podnieść ceny produktów sprzedawanych na rynki amerykański i arabski o 15 – 20 procent – mówi Marek Moczulski, prezes giełdowej spółki Mieszko, której 25 procent przychodów stanowi eksport.

Nie jest wykluczone, że firma ta zakończy współpracę z kilkoma zagranicznymi kontrahentami, którzy nie są w stanie zaakceptować proponowanych prze nią podwyżek.

W ostatnim czasie największym problemem branży są rekordowo wysokie ceny surowców.

– W ciągu roku wzrosły one średnio o 50 proc. – szacuje Marek Przeździak, sekretarz Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco. Stowarzyszenie to podaje, że od początku 2007 r. ziarno kakaowe zdrożało o 17 proc. Natomiast w ciągu ostatnich 12 miesięcy o około 60 proc. w górę poszły ceny pełnego mleka w proszku, a o blisko 50 proc. masła.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej