Droższe bilety za nowe tory

Rosną opłaty za dostęp do torów. Jeżeli nie uda się ich zatrzymać, czeka nas podwyżka cen biletów

Publikacja: 06.02.2008 01:41

Droższe bilety za nowe tory

Foto: Rzeczpospolita

Opłaty za korzystanie z torów przez przewoźników rosną o 10 – 15 proc. rocznie. A miały spadać co roku o ok. 15 proc.

– Po remoncie torów opłata za korzystanie z nich może wzrosnąć nawet trzykrotnie – mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za budowę i remont torów. Zapłacą za to przewoźnicy. – Jeżeli rząd nie będzie znajdował więcej niż dotychczas pieniędzy na dofinansowanie utrzymania linii, wzrosną ceny biletów – prognozuje Adrian Furgalski, ekspert od spraw transportu kolejowego.

Rząd zakładał, że w 2006 i 2007 roku ceny za dostęp do torów będą spadać o 15 proc. rocznie. Aby PKP PLK nie straciły na tym, obiecano im dotacje.

W 2006 roku wyniosły one 260 mln zł z budżetu państwa i 80 mln zł z Funduszu Kolejowego. Dzięki temu właściciel linii obniżył już w 2005 roku stawki dla przewoźników towarowych. Na tym jednak dobre wiadomości dla branży się skończyły.

– W zeszłym roku dostęp do torów podrożał średnio o 15 proc., w tym przewoźników czeka podwyżka o kolejne 10 proc. – mówi Adrian Furgalski.Pierwsza miała miejsce dwa lata temu, teraz ceny wzrastają sukcesywnie. To dlatego, że wysokość opłaty zależy od klasy linii – im lepsze tory, tym wyższa stawka. Dlatego przewoźnicy, którzy kursują po nowych liniach, płacą więcej. – Po remoncie automatycznie wzrasta opłata za korzystanie z trasy – przyznaje Krzysztof Łańcucki.

Z wyliczeń Adriana Furgalskiego wynika, że na odcinku z Łodzi do Warszawy po zakończeniu modernizacji torów od Skierniewic do Łodzi stawka za kilometr przejechany przez pociąg po nowych torach wzrosła pięciokrotnie.

– Przewoźnicy za przejazd całą trasą muszą zapłacić prawie o 37 proc. więcej niż przed remontem – przyznaje Krzysztof Łańcucki.

Opłaty za dostęp do torów to dla przewoźników od ok. 20 do 30 proc. wszystkich ponoszonych przez nich kosztów. Jeżeli dalej będzie wzrastać tak znacząca pozycja kosztów, przewoźnicy zostaną zmuszeni do podniesienia cen biletów. Na razie starają się tego uniknąć.

– Na razie nie ma takiej decyzji – deklaruje Michał Lipiński ze spółki PKP Przewozy Regionalne. – Za niektóre trasy w tym roku zapłacimy mniej, za inne więcej – mówi Donata Nowakowska, rzecznik Kolei Mazowieckich. Jak dodaje, ceny biletów nie zależą tylko od opłat za dostęp do torów, ale też od cen energii czy paliwa.

PKP InterCity na razie nie odczuły wzrostu opłat. – Dotknie ich to jednak po zakończeniu remontu torów z Warszawy czy Poznania, czy z Warszawy do Gdańska – zapowiada Furgalski. Im szybciej pociągi będą jeździły, tym będą droższe. By temu zapobiec, należałoby m.in. zwiększyć dofinansowanie z budżetu, które jednak z roku na rok jest coraz niższe. Innym pomysłem jest wydłużenie okresu, w jakim koszt modernizacji powinien się zwrócić, np. do 50 lat.

Dofinansowanie do utrzymania torów się zmniejsza. Więcej muszą więc płacić przewoźnicy.

Opłaty za korzystanie z torów przez przewoźników rosną o 10 – 15 proc. rocznie. A miały spadać co roku o ok. 15 proc.

– Po remoncie torów opłata za korzystanie z nich może wzrosnąć nawet trzykrotnie – mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za budowę i remont torów. Zapłacą za to przewoźnicy. – Jeżeli rząd nie będzie znajdował więcej niż dotychczas pieniędzy na dofinansowanie utrzymania linii, wzrosną ceny biletów – prognozuje Adrian Furgalski, ekspert od spraw transportu kolejowego.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku