Zadecydują niższe ceny

Jacek Szwajcowski, prezes Polskiej Grupy Farmaceutycznej

Publikacja: 12.05.2008 03:06

Rz: W ubiegłym roku udział pierwszej dziesiątki dystrybutorów farmaceutyków w rynku wzrósł do 88 proc. Pierwsza piątka, w tym PGF, kontroluje już 73,5 proc. Czy dalsza konsolidacja jest nieuchronna?

Jacek Szwajcowski: Na rynku hurtowym utrzymają się tendencje, które obserwowaliśmy w 2007 r. Więksi gracze będą dążyć do dalszej obniżki kosztów operacyjnych, a co za tym idzie – będą też obniżać ceny. W tej sytuacji aptekom, które także szukają oszczędności, bardziej opłaci się skorzystać z ich oferty. Mniejsi hurtownicy, sprzedający drożej, automatycznie zostaną zmuszeni do połączenia się z konkurencją albo wypadną z rynku.

A co z rynkiem detalicznym – aptecznym? Z badań firmy IMS Health wynika, że ten segment zbliża się do granicy nasycenia. Choć ciągle powstają nowe apteki, jednocześnie wiele już istniejących znika z rynku.

To dlatego, że prowadzenie apteki stopniowo przestaje być działalnością opłacalną. Trendy obserwowane w hurcie dotyczą też detalu. Dopóki istnieją możliwości obniżki cen leków, korzystać będą na tym firmy, które mogą sobie na taki krok pozwolić. Ci, którzy nie zaproponują podobnych rozwiązań, mogą mieć kłopot z dalszym istnieniem na rynku. Stąd duże zainteresowanie aptekarzy uczestnictwem w programach lojalnościowych, jak nasz „Dbam o zdrowie”, w ramach którego pacjenci mogą zaopatrywać się też przez Internet, mając możliwość zakupu leków w najniższej cenie.

Jaki może być wzrost rynku farmaceutycznego w tym roku?

Na pewno nie dojdzie do zahamowania wzrostu. Rynek zyska minimum 4 proc., w wariancie optymistycznym może to być nawet 7 proc.

Resort zdrowia znów rozważa wprowadzenie sztywnych, niepodzielnych marż i cen na leki refundowane. Jak takie rozwiązanie może wpłynąć na sytuację hurtowników?

Sztywne marże mogą oznaczać wyłącznie wyższe ceny. To rozwiązanie z minionej epoki, kiedy państwo wiedziało lepiej, jak powinny wyglądać relacje gospodarcze, i próbowało ręcznie sterować rynkiem. Mam nadzieję, że do nich nie wrócimy.

PGF jako pierwsza firma w branży zdecydował się wydzielić działalność detaliczną z hurtowej w postaci spółki Central European Pharmaceutical Distribution. Kiedy dojdzie do zapowiadanej emisji nowych akcji i podwyższenia kapitału tej spółki?

Na pewno nie w najbliższych tygodniach. To proces, który można porównać do przygotowań do wprowadzenia firmy na giełdę. Dwa miesiące temu przedstawiliśmy wieloletnią strategię dla CEPD i te plany należy traktować jako jeden z jej elementów.

Pomysł sprzedaży części udziałów inwestorom wzbudza spore zainteresowanie konkurentów z branży. Czy mniejszościowe udziały w CEPD może przejąć inny dystrybutor leków? Aptekarzy może nie być stać na objęcie 49 proc. pakietu.

Przykład PGF, którego akcje od dziesięciu lat są notowane na giełdzie, pokazuje, że możliwa jest udana koegzystencja między inwestorem strategicznym i publicznym. Nowy podmiot pozostanie pod naszą kontrolą i nie zamierzamy się go pozbywać. Docelowo chcemy sprzedać do 49 proc. udziałów inwestorom finansowym lub branżowym – najchętniej farmaceutom. Nie chcemy jednak od razu sprzedać 49 proc., bo interesuje nas jedynie pozyskanie kwoty, którą w danym roku możemy zainwestować na rynkach zagranicznych. Tak więc w ciągu kilku pierwszych lat będziemy sprzedawać od kilku do kilkunastu procent akcji.

Rz: W ubiegłym roku udział pierwszej dziesiątki dystrybutorów farmaceutyków w rynku wzrósł do 88 proc. Pierwsza piątka, w tym PGF, kontroluje już 73,5 proc. Czy dalsza konsolidacja jest nieuchronna?

Jacek Szwajcowski: Na rynku hurtowym utrzymają się tendencje, które obserwowaliśmy w 2007 r. Więksi gracze będą dążyć do dalszej obniżki kosztów operacyjnych, a co za tym idzie – będą też obniżać ceny. W tej sytuacji aptekom, które także szukają oszczędności, bardziej opłaci się skorzystać z ich oferty. Mniejsi hurtownicy, sprzedający drożej, automatycznie zostaną zmuszeni do połączenia się z konkurencją albo wypadną z rynku.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji