Włosi i Jakubas myślą o współpracy z PKP

Kontrowersje wokół nowej spółki PKP. Koleje włoskie i polska Mennica chcą współpracować z koleją przy tworzeniu nowego podmiotu – spółki Bilety Kolejowe

Aktualizacja: 03.06.2008 06:03 Publikacja: 03.06.2008 05:59

Spółka Bilety Kolejowe ma zapewnić dostęp do kas biletowych wszystkim przewoźnikom, którzy pojawią s

Spółka Bilety Kolejowe ma zapewnić dostęp do kas biletowych wszystkim przewoźnikom, którzy pojawią się po liberalizacji rynku

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Nowa spółka ma zapewnić wszystkim przewoźnikom, zwłaszcza tym, którzy wjadą na nasze tory po liberalizacji rynku (od 2010 r.), dostęp do kas biletowych na równych zasadach. Według informacji ”Rz” do PKP zgłosili się już potencjalni partnerzy przy tym projekcie: koleje włoskie i kontrolowana przez Zbigniewa Jakubasa Mennica Polska.

Włosi spotkają się z władzami PKP SA już jutro. – Na razie wiemy tylko tyle, że chcą mieć swój udział w rozwijaniu nowych technologii przez spółkę – mówi Tomasz Pałaszewski z zarządu PKP SA. Na tej samej płaszczyźnie z PKP chce współpracować Mennica Polska, która m.in. dostarcza rozwiązania biletowe dla transportu miejskiego. – Na razie przyglądamy się tym propozycjom z przychylnym zainteresowaniem – dodaje Pałaszewski.

Jak podkreślają władze PKP SA, powołanie spółki PKP Bilety Kolejowe jest dobrym pomysłem nie tylko z biznesowego punktu widzenia. Przyniesie też korzyści pasażerom i przewoźnikom.

Na początku głównym udziałowcem PKP Bilety Kolejowe ma być PKP SA. – Chcemy, by z czasem przystąpili do niej pozostali przewoźnicy – mówi Tomasz Pałaszewski. – W tej chwili większość kas znajdujących się na terenie dworców w głównych miastach jest dzierżawionych przez PKP InterCity lub PKP Przewozy Regionalne. Po powołaniu spółki kasy mają zostać wniesione aportem do spółki – podkreśla.

PKP Intercity mogłoby też – w zamian za udziały – wnieść program do sprzedaży biletów KURS 2008, który właśnie powstaje, a PKP Przewozy Regionalne – terminale kasowe. Tylko w tym roku za kilkanaście milionów złotych ma kupić 300 takich urządzeń.

Pozostali przewoźnicy mogliby otrzymać udziały w zamian za gotówkę. W tym systemie szykująca się do wejścia na giełdę PKP InterCity mogłoby objąć jeden z największych pakietów w nowej spółce.

Powołanie firmy od samego początku wzbudza jednak kontrowersje. Przewoźnicy obawiają się, że powierzenie sprzedaży biletów wyspecjalizowanemu podmiotowi będzie droższe. Albo odbije się na budżetach spółek, albo na kieszeniach klientów. PKP SA twierdzi, że koszty te będą mniejsze, choć nowa spółka ma oczywiście wypracowywać zysk. – Będzie inwestowany m.in. w rozwój nowych technologii – deklaruje Pałaszewski. Z czasem spółka ma sprzedawać bilety elektroniczne, na przejazd pociągami wszystkich operujących w Polsce przewoźników, czy bilety w postaci kodów wysyłanych na komórkę za pomocą MMS.

– Nie będziemy pomysłu bronić za wszelką cenę – mówi Tomasz Pałaszewski. – Jeżeli przedstawiciele samorządów, którzy od stycznia mają stać się współwłaścicielami spółki PKP Przewozy Regionalne, będą sprzeciwiać się pomysłowi, zrezygnujemy z niego – dodaje.

Projekt odpowiedniej ustawy (bez niej spółka nie powstanie) trafił już do Sejmowej Komisji Infrastruktury.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.stefanska@rp.pl

Nowa spółka ma zapewnić wszystkim przewoźnikom, zwłaszcza tym, którzy wjadą na nasze tory po liberalizacji rynku (od 2010 r.), dostęp do kas biletowych na równych zasadach. Według informacji ”Rz” do PKP zgłosili się już potencjalni partnerzy przy tym projekcie: koleje włoskie i kontrolowana przez Zbigniewa Jakubasa Mennica Polska.

Włosi spotkają się z władzami PKP SA już jutro. – Na razie wiemy tylko tyle, że chcą mieć swój udział w rozwijaniu nowych technologii przez spółkę – mówi Tomasz Pałaszewski z zarządu PKP SA. Na tej samej płaszczyźnie z PKP chce współpracować Mennica Polska, która m.in. dostarcza rozwiązania biletowe dla transportu miejskiego. – Na razie przyglądamy się tym propozycjom z przychylnym zainteresowaniem – dodaje Pałaszewski.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?