Reklama
Rozwiń
Reklama

Zgoda Brukseli na pomoc lotniskom

Komisja Europejska dopuściła wczoraj finansowanie z publicznych pieniędzy rozwoju dwóch lotnisk. Kolejnych osiem czeka na zgodę

Publikacja: 05.06.2008 06:44

Bruksela zgodziła się na dofinansowanie przez państwo lotniska w gdańskim Rębiechowie i budowy portu w Świdniku pod Lublinem.

Gdańsk będzie mógł skorzystać z pomocy w wysokości 6 mln zł, a Świdnik – 296 mln zł. To dokładnie tyle, ile potrzeba na wybudowanie nowego lotniska.

Gdańsk te pieniądze zdążył już wydać, m.in. na nową płytę postojową, rozbudowę terminalu cargo czy bagażowni. – Wyłożyliśmy własne pieniądze. Zgoda Komisji na pomoc publiczną oznacza, że otrzymamy częściowy zwrot w ramach podpisanego w zeszłym roku kontraktu wojewódzkiego – mówi Tomasz Klosowski, prezes spółki zarządzającej gdańskim lotniskiem.

Komisja zgodziła się również na dofinansowanie z funduszy unijnych portu w Świdniku. – To kwota, która wystarczy na budowę lotniska – mówi Jacek Sobczak, wicemarszałek województwa lubelskiego. Kwota obejmuje fundusze unijne przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i wkład własny, który zapewnią główni udziałowcy, czyli miasto Lublin i województwo lubelskie.

296 mln zł możemy zainwestować z budżetu państwa i samorządów w budowę lotniska w Świdniku

Reklama
Reklama

Jak uzasadniała Komisja, wydając zgodę, w regionie nie znajduje się żadne konkurencyjne lotnisko, leży on na stosunkowo trudno dostępnych obrzeżach Unii Europejskiej. Nowy port ma przybliżyć województwo do Europy. W rządowym programie rozwoju lotnisk opracowanym przez Ministerstwo Transportu przyjęto, że na ścianie wschodniej potrzebne są dwa – trzy lotniska, w tym jedno na Lubelszczyźnie. Program nie wskazywał jednak konkretnej miejscowości. Przez długi czas obok lokalizacji w Świdniku rozważano budowę lotniska w Niedźwiadzie.

Władze regionu chcą, by port w Świdniku zaczął działać w 2011 roku. – Za rok, na początku maja planujemy wmurować kamień węgielny pod nowe lotnisko – mówi marszałek Sobczak. – Prace potrwają półtora roku.

Na terenie portu ma powstać terminal, który w miarę potrzeby będzie rozbudowywany etapami. Lotnisko ma obsługiwać ok. 500 tys. pasażerów rocznie. To wystarczy, by zarobiło na swoją działalność.

Budowa terminalu, płyty postojowej czy pasa startowego ma kosztować ok. 300 mln zł. Większość środków na rozbudowę będzie pochodzić z funduszy unijnych, część dołożą władze województwa.

Zgoda Komisji Europejskiej na udzielenie pomocy publicznej jest niezbędna w przypadku dotacji budżetowych na przedsięwzięcia komercyjne, jakimi są m.in. lotniska. Jak dowiedziała się „Rz”, na podobną decyzję Brukseli czeka jeszcze osiem innych krajowych lotnisk.

Biznes
Przełomowy wyrok w Delaware. Elon Musk odzyskuje miliardy
Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama