Firmy lepiej dbają o zadowolenie pracowników

Coraz więcej pracodawców oferuje kafeterie. Są to programy, w których pracownik sam dokonuje wyboru świadczeń spośród zaproponowanej przez firmę oferty

Publikacja: 20.06.2008 03:03

W kafeterii pracownik ma do wyboru ubezpieczenia lub np. dostęp do siłowni

W kafeterii pracownik ma do wyboru ubezpieczenia lub np. dostęp do siłowni

Foto: ROL

W najnowszym, tegorocznym badaniu firmy Mercer 17 proc. firm wskazało, iż system świadczeń działa w oparciu o tzw. flexible benefits, czyli systemy kafeteryjne. W ramach takich programów pracownik sam decyduje o składnikach wynagrodzenia.

– Zwykle paleta dostępnych benefitów jest standardowa. Pracownik ma do wyboru ubezpieczenia, pakiet medyczny, plan emerytalny czy choćby dostęp do siłowni – mówi Kamil Skowera z Mercera. – Czasem jest też tak, że firma oferuje ubezpieczenie wszystkim pracownikom, a w ramach flexible benefits pracownik może zdecydować się na jego rozbudowaną wersję.Gdy dwa lata temu Mercer organizował pierwszą edycję badania, odsetek firm, które odpowiedziały, iż świadczenia funkcjonują w oparciu o takie rozwiązanie, wyniósł zaledwie 7 proc.

– Potwierdzało to nasze spostrzeżenia i doświadczenie, że takie systemy nie cieszyły się wielką popularnością wśród polskich firm – zaznacza Skowera.

Duża grupa firm wskazuje też, że jest zainteresowana wdrożeniem takiego systemu. W 2006 r. 45 proc. rozważało taki krok. W tegorocznych badaniu odsetek firm zwiększył się do 66 proc.Zdaniem konsultantów Mercera powodem są zmiany na rynku pracy. Firmy zaczęły odczuwać stałą presję na wzrost wynagrodzeń, większe trudności w utrzymaniu kluczowych pracowników oraz dotknęły je problemy z pozyskaniem odpowiednio dobrej kadry.

– Wymusiło to na wielu organizacjach wprowadzenie bardziej elastycznych form wynagradzania, w tym w zakresie benefitów – uważa Skowera. Ponadto firmy uważają, że program flexible benefits może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie pracodawcy przez pracowników, ich retencję i motywację. W Wielkiej Brytanii w podobnym badaniu 81 proc. respondentów pytanych o efekty i zalety programów flexible benefits wskazało, że pozwalają one właściwie trafić w zróżnicowane potrzeby i oczekiwania pracowników. 62 proc. badanych firm wskazało, iż program wpływa na lepsze postrzeganie benefitów przez pracowników, a według 55 proc. ułatwiają one przekazywanie pracownikom wartości świadczeń.

Zdaniem ekspertów z Mercera popularność takich programów będzie rosła. Ponad 70 proc. badanych firm uważa, że świadczenia pracownicze w Polsce zmierzają w kierunku rozwiązań opartych właśnie na nich.Także w pozostałych krajach naszego regionu programy kafeteryjne są stosowane, a odsetek firm oferujących takie rozwiązania często przekracza 20 proc. Największą popularnością cieszą się one na Węgrzech, w Danii, Holandii i Wielkiej Brytanii.

– Widać, że takie programy są szczególnie popularne w krajach z naszego regionu Europy. Tutaj oprócz efektów wynikających z samych programów, dodatkowo ich oferowanie daje ulgę podatkową – twierdzi Kamil Skowera. Mercer przebadał 64 duże międzynarodowe firmy, z każdej właściwie branży.

W najnowszym, tegorocznym badaniu firmy Mercer 17 proc. firm wskazało, iż system świadczeń działa w oparciu o tzw. flexible benefits, czyli systemy kafeteryjne. W ramach takich programów pracownik sam decyduje o składnikach wynagrodzenia.

– Zwykle paleta dostępnych benefitów jest standardowa. Pracownik ma do wyboru ubezpieczenia, pakiet medyczny, plan emerytalny czy choćby dostęp do siłowni – mówi Kamil Skowera z Mercera. – Czasem jest też tak, że firma oferuje ubezpieczenie wszystkim pracownikom, a w ramach flexible benefits pracownik może zdecydować się na jego rozbudowaną wersję.Gdy dwa lata temu Mercer organizował pierwszą edycję badania, odsetek firm, które odpowiedziały, iż świadczenia funkcjonują w oparciu o takie rozwiązanie, wyniósł zaledwie 7 proc.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?