Koszty pracy zjadają marże i zysk

Pogarsza się rentowność firm. Kłopoty mają całe branże. Prawie połowa firm produkujących odzież zakończyła pierwszy kwartał stratami

Publikacja: 08.07.2008 04:54

Koszty pracy zjadają marże i zysk

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Jak wynika z danych GUS, co trzecia firma produkcyjna skończyła pierwszy kwartał bez zysku. W kolejnych 15 proc. rentowność wyniosła niespełna 2 proc.

Kłopoty z zyskownością miała prawie połowa firm produkująca odzież skórzaną i futrzarską, tkaniny i włókna. Niewiele lepiej było w firmach produkujących sprzęt sportowy, gry i zabawki. W branżach tych coraz wyraźniej widać rozwarstwienie. Co piąta firma ma pozycję lidera i około 10 proc. lub wyższą rentowność, ale 30 proc. notuje straty.

– Ważne jest nie tylko to, ile firm ma deficyt, ale też, jak wysoki jest wskaźnik rentowności – mówi Małgorzata Starczewska–Krzysztoszek, ekspert PKPP Lewiatan. – Jeśli w branży odzieżowej prawie połowa firm nie jest rentowna, a kolejnych 11 proc. ma niespełna 2-proc. rentowność, to tam się źle dzieje -dodaje.

Podobnie jest wśród producentów mebli. Tu ujemną rentowność miało ok. 34 proc. firm, a 18 proc. uzyskało mniejszy niż 2-proc. wskaźnik rentowności.

To właśnie w ogólnej strukturze kosztów firm z tych branż udział kosztów wynagrodzeń wzrósł o 5 – 10 pkt proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2007 r., choć to nie te przedsiębiorstwa najbardziej podnosiły płace. W innych dziedzinach gospodarki wzrost wynagrodzeń w ciągu roku nie spowodował rewolucji. Tam udział płac wzrósł o 2 – 3 pkt procentowe.Przedsiębiorcy i ekonomiści zastrzegają, że do końca roku sytuacja, jeśli chodzi o zyskowność, może się jeszcze zmienić, ale przyznają, że niektóre branże odczuwają coraz poważniejsze kłopoty.

– Rentowność firm się pogarsza – przyznaje Sławomir Dudek, ekonomista z SGH. – Część z nich, na szczęście jeszcze niewielka, zbliża się do granicy opłacalności.

W lepszej sytuacji są firmy, które stosowały wysokie marże lub którym pomaga mocna pozycja złotego przy imporcie surowców.

– Chociaż wynagrodzenia w zeszłym roku wzrosły u nas o 15 proc., to mieliśmy też około 30-proc. wzrost obrotów. Teraz sprzedaż utrzymuje się na tym samym poziomie – zapewnia Marcin Ochnik, jeden z szefów firmy Ochnik. Ale także on przyznaje, że część galanterii firma produkuje za granicą, bo to obniża koszty. Wyższe ceny surowców hamuje mocna pozycja złotego. Ale krajowi podwykonawcy mają już kłopoty z rentownością.

Niektóre firmy, np. producenci sprzętu sportowego, ponoszą zwiększone koszty transportu oraz surowców, jeśli wykorzystują produkty ropopochodne (pianki, wykładziny sportowe).

– Od lat znacznie lepsze są dla nas trzeci i czwarty kwartał. Ale w tym roku zamówienia są o 30 – 40 proc. niższe niż w zeszłym – przyznaje Marek Faber, szef Faber-Sport. Dodaje, że rynek psują sami przedsiębiorcy: – Często przy dużych przetargach proponują dumpingowe ceny.

Jak wynika z danych GUS, co trzecia firma produkcyjna skończyła pierwszy kwartał bez zysku. W kolejnych 15 proc. rentowność wyniosła niespełna 2 proc.

Kłopoty z zyskownością miała prawie połowa firm produkująca odzież skórzaną i futrzarską, tkaniny i włókna. Niewiele lepiej było w firmach produkujących sprzęt sportowy, gry i zabawki. W branżach tych coraz wyraźniej widać rozwarstwienie. Co piąta firma ma pozycję lidera i około 10 proc. lub wyższą rentowność, ale 30 proc. notuje straty.

Pozostało 81% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Wielton będzie musiał zrewidować swoją strategię
Biznes
Na co czeka biznes? Tak ostatnie 12 miesięcy podsumowują przedsiębiorcy
Biznes
Nowe zasady sprzedaży drewna od 2025 r. Mają zapobiec „szalonemu eksportowi”
Biznes
BCC FOR THE FUTURE: wydarzenie, które inspiruje liderów polskiego biznesu