Pol-Aqua patrzy na Wschód

Firma z Piaseczna chce budować autostradę na Ukrainie. Jeśli konsorcjum zdobędzie ten kontrakt, spółka wyemituje nowe akcje warte 250 mln zł

Publikacja: 28.07.2008 02:04

Pol-Aqua patrzy na Wschód

Foto: Rzeczpospolita

– To byłby kontrakt przekraczający miliard euro – mówi prezes i główny udziałowiec Pol-Aquy Marek Stefański. – Nie bylibyśmy w stanie obsłużyć go sami bez dodatkowego wsparcia kapitałowego, potrzebna byłaby emisja kierowana. W tym wariancie powinniśmy pozyskać ok. 250 mln zł – tłumaczy.

Do przetargu na budowę trasy Krakowiec – Lwów – Brody spółka startuje w konsorcjum razem z australijską instytucją finansową i francuskim podmiotem zajmującym się eksploatacją autostrad. – Są dwa zainteresowane konsorcja, więc mamy 50 proc. szans. Do końca sierpnia powinna zapaść decyzja – mówi Stefański.

Jednocześnie firma nie chce walczyć o podobne kontrakty w Polsce. – U nas jest zbyt ciasno, jak na tę liczbę wykonawców i te odcinki autostrad, które są teraz rozdysponowywane. Dla dziesięciu firm to za mało. A tyle firm w Polsce para się robotami stricte autostradowymi – tłumaczy.

Dlaczego autostrady wciąż nie powstają? Bo, zdaniem Stefańskiego, nie ma woli. – Jak każdy rząd, ten także rozlicza, zamiast iść do przodu. A jeśli budowy autostrad nie ruszą, będziemy mieli kłopoty z wykorzystaniem środków unijnych. Nie można ich przeznaczyć na coś innego.

Ukraińska autostrada to niejedyny projekt spółki na Wschodzie. Pol-Aqua czeka na podpisanie kontraktu na Białorusi na budowę pierwszego centrum handlowego w tym kraju dla zachodniej firmy. W sumie plany mówią o realizacji czterech takich projektów w tym kraju. Do tego dochodzi osiedle dla rosyjskiego partnera w Brześciu i w centrum Mińska.

Spółka prowadzi też rozmowy z dwiema dużymi firmami handlowymi, działającymi w Polsce, na temat inwestycji na Ukrainie – we Lwowie, Doniecku i Kijowie. Spółka umacnia się także w Rosji, gdzie po roku starań otrzymała koncesję na generalne wykonawstwo. Tu jednak chce się skupić bardziej na rurociągach. – Rozmowy z firmami należącymi do Gazpromu trwają od dłuższego czasu. To trudny partner, ale jak już się porozumiemy, to nie będą to kontrakty na 1 – 2 mln euro, ale dużo, dużo większe. Oni mają inwestycje liczone w mld euro – dodaje.

Zdaniem Stefańskiego za jakieś pięć lat w Polsce wyłoni się kilka bardzo dużych grup inżynieryjnych, mocno osadzonych na Wschodzie. Bo przyszłość branży jest w Rosji, na Białorusi, Ukrainie i może w południowych krajach azjatyckich.

– To byłby kontrakt przekraczający miliard euro – mówi prezes i główny udziałowiec Pol-Aquy Marek Stefański. – Nie bylibyśmy w stanie obsłużyć go sami bez dodatkowego wsparcia kapitałowego, potrzebna byłaby emisja kierowana. W tym wariancie powinniśmy pozyskać ok. 250 mln zł – tłumaczy.

Do przetargu na budowę trasy Krakowiec – Lwów – Brody spółka startuje w konsorcjum razem z australijską instytucją finansową i francuskim podmiotem zajmującym się eksploatacją autostrad. – Są dwa zainteresowane konsorcja, więc mamy 50 proc. szans. Do końca sierpnia powinna zapaść decyzja – mówi Stefański.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska
Biznes
Jak ma działać przedsiębiorstwo przyszłości? Konferencja Business Centre Club