Milion aut z polskich fabryk

Od początku roku z naszych fabryk wyjechało już 647 tys. aut osobowych i dostawczych

Publikacja: 20.08.2008 05:00

Milion aut z polskich fabryk

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Lipiec nigdy nie był najlepszym miesiącem pod względem wielkości produkcji aut. W wielu fabrykach był to czas przerw konserwacyjnych. Tymczasem w tym roku padł rekordowy wynik ponad 94 tys. zmontowanych pojazdów – podsumował Instytut Samar. Tylko w kwietniu produkcja była większa – 102,2 tys.

Od początku roku wzrost produkcji sięga już niemal 35 proc. Oznacza to, że przekroczenie miliona wyprodukowanych samochodów jest niemal pewne. – Padnie w tym roku rekordowy milion – potwierdza Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Podkreśla przy tym jednak, że wynik pierwszej połowy roku to efekt zagranicznych zamówień z przełomu 2007 i 2008 roku.

Tymczasem od II kw. tego roku europejski rynek sprzedaży nowych samochodów coraz wyraźniej zwalnia. W całym pierwszym półroczu, jak wynika z danych ACEA, liczba rejestracji nowych aut osobowych w Europie spadła już o 2 proc.

To niezwykle ważna informacja, ponieważ z całej krajowej produkcji samochodów do polskich klientów trafia ledwie niecałe 2,5 proc. – Na szczęście, patrząc na to, w jakich krajach i segmentach rynki europejskie najmocniej zwalniają, na razie można optymistycznie patrzeć w przyszłość fabryk. Mimo to nie podejmę się przewidywania, jaki będzie poziom produkcji w 2009 roku. To zależy od sprzedaży w Europie – zaznacza Faryś. Na razie, po siedmiu miesiącach tego roku, liderem wśród krajowych producentów samochodów osobowych pozostaje Fiat Auto Poland. Produkcja w Tychach przekroczyła 277,8 tys. pojazdów, co oznacza wzrost aż o 42 proc.– Najczęściej produkowanym modelem Fiata jest wciąż Panda (143,5 tys. aut), ale niewiele mniejsza jest obecnie produkcja pięćsetki (121,1 tys.). Linie produkcyjne tyskich zakładów Fiata opuszczają już także fordy ka – do tej pory wyprodukowano ich 272 – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.

Wiceliderem rynku jest Opel. Produkcja aut tej marki sięgnęła 130,8 tys. (wzrost o 30,3 proc.). Dwie trzecie gliwickiego zakładu stanowi model Zafira. Trzecim producentem jest FSO. Z warszawskiej fabryki wyjechało ponad 106 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 39 proc.

Z kolei w segmencie samochodów dostawczych liderem jest poznański Volkswagen – w tym roku produkcja sięgnęła niemal 60,5 tys. samochodów, co daje wzrost o 11,6 proc.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.zwierzchowski@rp.pl

Lipiec nigdy nie był najlepszym miesiącem pod względem wielkości produkcji aut. W wielu fabrykach był to czas przerw konserwacyjnych. Tymczasem w tym roku padł rekordowy wynik ponad 94 tys. zmontowanych pojazdów – podsumował Instytut Samar. Tylko w kwietniu produkcja była większa – 102,2 tys.

Od początku roku wzrost produkcji sięga już niemal 35 proc. Oznacza to, że przekroczenie miliona wyprodukowanych samochodów jest niemal pewne. – Padnie w tym roku rekordowy milion – potwierdza Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Podkreśla przy tym jednak, że wynik pierwszej połowy roku to efekt zagranicznych zamówień z przełomu 2007 i 2008 roku.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku