Winiety zostają, ale droższe

Rząd wycofał się z pomysłu likwidacji winiet dla ciężarówek. pozostaną do 2011 r. Tak jak zapowiadała „Rz”, planuje jednak podnieść zryczałtowaną opłatę za korzystanie z dróg o prawie 40 proc.

Aktualizacja: 04.10.2008 14:57 Publikacja: 04.10.2008 04:13

Winiety zostają, ale droższe

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Likwidacja winiet i pobieranie od ciężarówek opłat za przejazd autostradami na bramkach, podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, miało być sposobem na uratowanie Krajowego Funduszu Drogowego. Wpływają do niego opłaty z tytułu zakupu winiet. Pieniądze te trafiają do koncesjonariuszy płatnych autostrad jako rekompensata za bezpłatny przejazd ciężarówek, powinny być także opłacane remonty dróg krajowych. Przynajmniej w teorii.

[wyimek]1,5 mld zł zabrakłoby w 2011 roku na wypłaty dla koncesjonariuszy, gdyby ceny winiet się nie zmieniły [/wyimek]

– Już w tym roku wypłaty z KFD będą o 150 mln złotych wyższe niż wpływy do niego – powiedział „Rz” Stanisław Żmijan, poseł PO. W przyszłym roku w Funduszu zabrakłoby 650 mln zł, a w 2011 roku aż 1,5 mld zł.

Na likwidację winiet nie zgodzili się jednak przewoźnicy drogowi, dla których system poboru opłat na bramkach oznaczałby nawet kilkunastokrotny wzrost kosztów.

– Zdajemy sobie sprawę, że branża transportowa przeżywa ciężkie chwile – wzrosły koszty paliwa, umocnił się złoty, dlatego zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw ich postulatom – wyjaśnia poseł Żmijan. Jak dodaje, rząd nie mógł się jednak zgodzić na pozostawienie winiet w ich obecnej cenie i dopłacanie co roku do KFD kilkuset mln zł. Kompromis osiągnięty z przewoźnikami, którzy w razie jego niezrealizowania grozili powtórką z czerwcowego strajku, przewiduje podwyżkę cen winiet. Roczna zryczałtowana opłata za korzystanie z dróg krajowych i autostrad od 1 stycznia przyszłego roku miałaby wzrosnąć z maksimum 800 euro do maksimum 1,1 tys. euro, a w 2011 r., w momencie wejścia elektronicznego systemu poboru opłat, nie przekroczyć 1,8 tys. euro. To na razie jedna z propozycji zgłoszona przez PO.

Z powodu zmian Platformy projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych wrócił do komisji infrastruktury.

– Prace powinny się zakończyć do końca października – mówi poseł Żmijan. – Utrzymanie winiet było też możliwe dzięki dobrej woli koncesjonariuszy. Wynegocjowanie obniżek z koncesjonariuszami było też jednym z postulatów drogowców.

Przewoźnicy nie są jednak zadowoleni. – Każda podwyżka w obecnej sytuacji jest dla nas niekorzystna – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. – To jest jednak kompromis, pewne rzeczy musimy zaakceptować, pytanie tylko, jak duży będzie ten wzrost.

[ramka][b]Janusz Piechociński, Sejmowa Komisja Infrastruktury[/b]

Pozostawienie winiet przy podwyższeniu ich cen to jedyne akceptowalne rozwiązanie. Tyle że powinny one już dawno zostać zastąpione elektronicznym systemem poboru opłat. Tak czy inaczej, opłaty jednak muszą rosnąć. Wszyscy oczekują dobrych dróg, ale nie chcą dodatkowych obciążeń. Tak się nie da. W zeszłym roku statystyczny TIR płacił za przejechanie 1 km po polskich drogach zaledwie 6 – 9 groszy. [/ramka]

Likwidacja winiet i pobieranie od ciężarówek opłat za przejazd autostradami na bramkach, podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, miało być sposobem na uratowanie Krajowego Funduszu Drogowego. Wpływają do niego opłaty z tytułu zakupu winiet. Pieniądze te trafiają do koncesjonariuszy płatnych autostrad jako rekompensata za bezpłatny przejazd ciężarówek, powinny być także opłacane remonty dróg krajowych. Przynajmniej w teorii.

[wyimek]1,5 mld zł zabrakłoby w 2011 roku na wypłaty dla koncesjonariuszy, gdyby ceny winiet się nie zmieniły [/wyimek]

Pozostało 80% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?