Ułatwienia dla przewoźników

Polski rząd rozważa ogłoszenie sytuacji kryzysowej

Publikacja: 04.11.2008 01:16

Transportowcy narzekają na spadające ceny przewozów

Transportowcy narzekają na spadające ceny przewozów

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Drogowego przekonało rząd do rozpatrzenia wniosku o ogłoszenie sytuacji kryzysowej, która na sześć miesięcy m.in. zamrozi wielkości oraz liczbę firm wykonujących międzynarodowy transport drogowy. Decyzję o ogłoszeniu sytuacji kryzysowej podejmuje Komisja Europejska na podstawie danych przedstawionych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Zanim Ministerstwo Infrastruktury podejmie decyzję, czy wystąpi do Komisji Europejskiej z wnioskiem o ogłoszenie w Polsce sytuacji kryzysowej, czeka na opinię ekspertów. – Jest ona niezbędna, ponieważ nikt nie wie, jakie skutki będzie miało wprowadzenie takiej sytuacji – mówi Tadeusz Wilk, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w ZMPD. – Ogłoszenie sytuacji kryzysowej dotyczy tylko płatnego transportu międzynarodowego i nie obejmuje transportu krajowego oraz na potrzeby własne. Tymczasem mamy dowody, że ciężarówki wykonujące przewozy własne w drodze powrotnej biorą ładunki, zaniżając przy okazji stawki – uważa Wilk.

Może zatem się okazać, że zamrożenie wielkości flot oraz zakaz tworzenia nowych firm specjalizujących się w transporcie międzynarodowym nie zmniejszy nadmiernie rozbudowanej podaży usług transportowych. Na początku listopada reprezentanci przewoźników oraz rządu opracują dokładny harmonogram prac.

[srodtytul]Podatki w euro[/srodtytul]

Sytuacja przewoźników poprawiła się w ostatnich tygodniach dzięki wzmocnieniu euro, które kosztuje ok. 3,6 zł – o ponad 10 procent więcej niż w czasie wakacji. Dlatego transportowcy odniosą prawdopodobnie więcej korzyści z innych ułatwień, które są przygotowywane przez Sejm.

Gotowa jest ustawa zezwalająca przedsiębiorcom na rozliczanie się między sobą w euro. Według obecnie obowiązującego prawa na takie rozliczenia wyrazić musi zgodę NBP. Przewoźnicy, którzy mają większość wpływów w euro, chcieliby płacić także w tej walucie podatki, dzięki czemu uniknęliby ryzyka wahań kursowych. Ich przedstawiciele przyznają jednak, że te oczekiwania są mało realne.

Rząd spełni także kolejny postulat branży i skróci okres szkolenia kierowców autobusów oraz samochodów ciężarowych. Ministerstwo Infrastruktury w przygotowywanej ustawie o kierujących pojazdami wprowadzi możliwość szkolenia 140-godzinnego. Taki kurs będą mogli wybrać kierowcy ciężarówek mający 21 lat. Natomiast w przypadku autobusów kierowcy korzystający ze skróconego szkolenia będą musieli mieć 24 lata. MI uważa, że ustawa może zostać uchwalona przez Sejm i Senat w najbliższych tygodniach.

[srodtytul]Ceny paliw pod nadzorem[/srodtytul]

Wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak obiecał także skontrolować sposób wyliczania cen paliw stosowany przez oba polskie koncerny paliwowe. Reprezentanci przewoźników zarzucają rafineriom zawyżanie cen. Wskazują, że podwyżki cen paliw są ściśle skorelowane z rosnącymi cenami baryłki ropy naftowej, ale to sprzężenie znika, gdy cena baryłki spada. Przedstawiciele Ministerstwa Skarbu w radach nadzorczych obu koncernów kontrolowaliby sposób wyznaczania cen.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz przypomniał przewoźnikom, że od 1 grudnia zostanie zniesiony zakaz wwozu do Polski więcej niż 200 l paliwa. Skorzystają na tym firmy, których samochody jeżdżą na Wschód i będą mogły tam tankować tanie paliwo.

Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Drogowego przekonało rząd do rozpatrzenia wniosku o ogłoszenie sytuacji kryzysowej, która na sześć miesięcy m.in. zamrozi wielkości oraz liczbę firm wykonujących międzynarodowy transport drogowy. Decyzję o ogłoszeniu sytuacji kryzysowej podejmuje Komisja Europejska na podstawie danych przedstawionych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Zanim Ministerstwo Infrastruktury podejmie decyzję, czy wystąpi do Komisji Europejskiej z wnioskiem o ogłoszenie w Polsce sytuacji kryzysowej, czeka na opinię ekspertów. – Jest ona niezbędna, ponieważ nikt nie wie, jakie skutki będzie miało wprowadzenie takiej sytuacji – mówi Tadeusz Wilk, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w ZMPD. – Ogłoszenie sytuacji kryzysowej dotyczy tylko płatnego transportu międzynarodowego i nie obejmuje transportu krajowego oraz na potrzeby własne. Tymczasem mamy dowody, że ciężarówki wykonujące przewozy własne w drodze powrotnej biorą ładunki, zaniżając przy okazji stawki – uważa Wilk.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki