Z naszych informacji wynika, że w środę umowy offsetowe z polskimi partnerami podpisują m.in. dostawcy silników i elektronicznego wyposażenia do 12 samolotów Bryza, które MON kupuje za 600 mln zł od PZL Mielec. – Tym razem udało się przeforsować sporo technologicznych projektów – zdradza Hubert Królikowski, dyrektor departamentu offsetowego w resorcie gospodarki. Łączna wartość zawieranych dziś porozumień sięga 250 mln zł. Wartość umów, które zostaną podpisane do końca roku, wyniesie około miliarda złotych.
W Polsce obecnie realizowanych jest kilkanaście programów o łącznej wartości ok. 9 mld dol.
Producent silników Pratt & Whitney (wartość zobowiązań 25,5 mln dol.) zleci m.in. specjalistyczne badania materiałowe inżynierom z warszawskiego Instytutu Lotnictwa. Instytut dzięki offsetowi już stał się znaczącym ośrodkiem badawczym dla światowej awiacji, a teraz jeszcze umocni swoją pozycję. Amerykański producent samolotowej awioniki Rockwell Collins (zobowiązania offsetowe za 32 mln dol.) dostarczy gdyńskiemu Radmorowi technologie nowych doręcznych radiostacji i innych elektronicznych elementów żołnierskiego wyposażenia. RC dostarczy też do remontujących polskie myśliwce Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy technologie budowy stacji obsługi najnowocześniejszych radiostacji samolotowych. Amerykanie pomogą też firmie ETC PZL Aerospace Industries z Okęcia w budowie symulatora lotu. Nowe technologie integracji transmisji danych trafią też z RC do Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych.
W tym roku dostęp do nowych technologii obronnych z Zachodu otworzy zbrojeniówce umowa z Thales Nederland. Jej wartość przekroczy 100 mln euro. Holenderski Thales uczestniczy w wyposażaniu najnowszej polskiej korwety Gawron w systemy walki warte 700 mln zł. Dzięki wsparciu Thalesa w bielskich zakładach włoskiego Avio produkowane będą elementy silnika lotniczego dla najnowszych boeingów. – Offsetowa pomoc w ulokowaniu unikalnej produkcji w kraju to ogromny sukces – mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska. Dzięki Thalesowi zakłady śmigłowcowe w Świdniku otrzymają kooperacyjne zamówienia na lotnicze konstrukcje do francuskich samolotów ATR.
To nie wszystkie offsetowe projekty. Rząd chce jeszcze w tym roku podpisać umowę kompensacyjną z norweskim Kongsbergiem D&A, dostawcą pocisków i wyposażenia Nadbrzeżnego Dywizjonu Rakietowego. To projekt za 400 mln zł. Co najmniej o 20 mln euro wzrosną zobowiązania offsetowe włoskiej Oto Melary, dostawcy dodatkowego wyposażenia dla rosomaków. Dzięki nim technologie optyczne i budowy kamer termowizyjnych trafią do warszawskiego Przemysłowego Centrum Optyki. – Ważne jest nie tylko przejęcie technologii, ale i pozyskanie doświadczeń bezcennych dla moich konstruktorów – podkreśla korzyści prezes PCO Ryszard Kardasz. Aneks offsetowy, zwiększający jej zobowiązania inwestycyjne, negocjuje też fińska Patria.