Fiat szuka partnera w Europie

Przegrana w rywalizacji o kupno Opla pozostawiła Fiatowi dwie możliwości wyboru partnera do współpracy – może to być PSA Peugeot Citroen albo BMW

Publikacja: 04.06.2009 03:04

Z produkcją 3,26 mln aut rocznie PSA jest drugim co do wielkości po Volkswagenie wytwórcą aut w Europie. Nowy prezes koncernu Philippe Viarin przyznał wczoraj na swojej pierwszej konferencji prasowej, że trudno jest teraz przetrwać firmie motoryzacyjnej w pojedynkę, a możliwości rozwoju będzie szukał „na zewnątrz”. – Nie będziemy się wahać ani chwili, jeśli chodzi o współpracę z innym producentem – dodał. Obiecał, że nazwę potencjalnego partnera ujawni najpóźniej w lipcu, kiedy jego firma poda wyniki finansowe za I półrocze tego roku.

– Jedyny realny plan B dla Sergio Marchionnego (szef Fiata – red.) w Europie to Peugeot. Nie widzę żadnych innych opcji – uważa Pierlugi Bellini, analityk rynku samochodowego z Global Insight. Marchionne jeszcze w styczniu powiedział, że połączenie z Fiatem byłoby „małżeństwem zawartym w niebie”, nie ukrywał jednak, że pierwszym krokiem do konsolidacji jest połączenie z Chryslerem.

[wyimek]6,41 mln samochodów produkują razem Peugeot/Citroen, Fiat oraz Chrysler [/wyimek]

O potencjalnych przyszłych aliansach ciepło wypowiadał się wczoraj szef rady nadzorczej francuskiego koncernu Thierry Peugeot. Zaznaczył jednak, że warunkiem jest utrzymanie się rodziny Peugeotów jako kluczowego akcjonariusza.

Połączone PSA, Fiat i Chrysler produkowałyby łącznie 6,41 mln aut, czyli tyle, ile zdaniem Marchionnego wystarczy, aby koncern mógł się umocnić i rozwijać. Byłyby jednak jeszcze inne zalety takiego związku: Citroen jest silny w Chinach, gdzie produkuje wspólnie z firmą Dongfeng. Fiat w Chinach poniósł porażkę.

Ten związek miałby jednak i wady. PSA jest już liczącym się producentem aut małych i średnich, nie mówiąc o tym, że tak jak Fiat także ma nadwyżki mocy. W tej sytuacji siła włoskich i francuskich związków zawodowych mogłaby znacznie utrudnić, jeśli nie wręcz uniemożliwić, połączenie.

Danuta Walewska

Z produkcją 3,26 mln aut rocznie PSA jest drugim co do wielkości po Volkswagenie wytwórcą aut w Europie. Nowy prezes koncernu Philippe Viarin przyznał wczoraj na swojej pierwszej konferencji prasowej, że trudno jest teraz przetrwać firmie motoryzacyjnej w pojedynkę, a możliwości rozwoju będzie szukał „na zewnątrz”. – Nie będziemy się wahać ani chwili, jeśli chodzi o współpracę z innym producentem – dodał. Obiecał, że nazwę potencjalnego partnera ujawni najpóźniej w lipcu, kiedy jego firma poda wyniki finansowe za I półrocze tego roku.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca