Nadal nie wiadomo, kto kupi niemieckiego Opla

Chociaż wydawało się pewne, że inwestorem będzie kanadyjsko-rosyjskie konsorcjum, walka o Opla trwa. Według ostatnich doniesień koncern może przejąć belgijski RHJ

Publikacja: 01.07.2009 02:45

Nadal nie wiadomo, kto kupi niemieckiego Opla

Foto: Fotorzepa, Magdalena Jodłowska

O niespodziewanym zwrocie akcji napisał wczoraj „Financial Times”, i dodał, że podpisanie wstępnego porozumienia między General Motors a belgijskim holdingiem powinno nastąpić lada dzień.

RHJ ubiegał się o przejęcie Opla już wcześniej, ale w końcu maja ostatecznie rząd niemiecki i GM wybrali konsorcjum składające się z kanadyjskiej Magny i rosyjskiego Sbierbanku. Inwestorem strategicznym miał być należący do rosyjskiego oligarchy producent samochodów Gaz. Łącznie Kanadyjczycy i Rosjanie mieli objąć 55 proc. udziałów w Oplu.

[wyimek]1,2 mld euro pomocy od niemieckich władz pozwoliło Oplowi przetrwać[/wyimek]

Natychmiast po podpisaniu wstępnej umowy Rosjanie zaczęli opowiadać o transakcji jako już dokonanej, rozdzielali role, wyznaczali fabryki do zamknięcia. Wtedy właśnie pojawiły się także obawy, że zamknięcie grozi fabryce Opla w Gliwicach, mimo że jest najlepsza wśród wszystkich europejskich fabryk GM.

Dziś wiadomo, że RHJ – który odmawia jakichkolwiek komentarzy na temat ewentualnej transakcji – uatrakcyjnił w tym czasie swoją ofertę, a jest w niej również zapis dotyczący znaczącego cięcia miejsc pracy w samych Niemczech, choć władze tego kraju zapewniły Oplowi finansowanie pomostowe w wysokości 1,2 mld euro. Niemniej jednak wybór innego niż Magna inwestora jest obecnie bardzo prawdopodobny. Wiadomo również, że poważne obiekcje ze strony GM napotkały żądania udostępnienia Rosjanom wszystkich najbardziej nawet rozwiniętych technologii.

Poza tym okazało się, że Opel wcale nie jest bankrutem, jak wcześniej powszechnie sądzono, a jego sytuacja finansowa, także dzięki kredytowi rządowemu, nie jest beznadziejna.

– Opel ma większe, niż oczekiwano, przychody i nie ma już żadnych obaw, że firma może zbankrutować – mówił wczoraj Fred Irwin, przewodniczący Amerykańskiej Izby Handlu w Niemczech.

Wczoraj również przypomnieli o sobie dilerzy Opla, którzy gotowi są rezygnować z części marży od sprzedawanych aut i objąć do 15 proc. udziałów.

O niespodziewanym zwrocie akcji napisał wczoraj „Financial Times”, i dodał, że podpisanie wstępnego porozumienia między General Motors a belgijskim holdingiem powinno nastąpić lada dzień.

RHJ ubiegał się o przejęcie Opla już wcześniej, ale w końcu maja ostatecznie rząd niemiecki i GM wybrali konsorcjum składające się z kanadyjskiej Magny i rosyjskiego Sbierbanku. Inwestorem strategicznym miał być należący do rosyjskiego oligarchy producent samochodów Gaz. Łącznie Kanadyjczycy i Rosjanie mieli objąć 55 proc. udziałów w Oplu.

Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski od czerwca bez Brzoski. Przedsiębiorca odchodzi z zespołu ds. deregulacji
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE