PKP się zadłuża, bo nie sprzedaje

Zamiast spłacać długi, PKP zaciąga kolejne - pozbywając się majątku. Tymczasem przychody ze sprzedaży spadły o 300 mln zł

Publikacja: 21.08.2009 06:18

Dworzec kolejowy

Dworzec kolejowy

Foto: ROMAN BOSIACKI

Przychody ze sprzedaży udziałów miały przynieść PKP SA w tym roku 550 mln zł. Wyniosą maksymalnie 200 – 210 mln zł.

– Jeszcze w tym roku sprzedamy swoje udziały w ZWUS Bombardier Transportation, Rail Engineering i GTS Energis – zapowiada Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. Spółka ma 60 proc. udziałów w kapitale zakładowym ZWUS, 19 proc. w Rail Engineering i 2,5 proc. w GTS Energis. – Trwają negocjacje z zainteresowanymi transakcją – zapewnia Michał Wrzosek.

Jednak rozmowy te trwają od lat. – Negocjacje z Bombardierem na temat odkupienia udziałów toczą się od 2005 roku – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Dopiero w ubiegłym roku nabrały tempa, wcześniej prywatyzacja była blokowana ze względów politycznych – dodaje. Wartość udziałów należących do PKP Furgalski szacuje na ok. 190 mln zł. Własnością spółki pozostaje również pakiet 2,5 proc. akcji GTS Energis. Może za niego wziąć ok. 20 mln zł. – Pakiet udziałów Rail Engineering należący do PKP jest wart ok. 5 – 7 mln zł – szacuje Furgalski.

– Chcemy w tym roku sprzedać część tzw. resztówek, czyli małych pakietów akcji, jakie posiadamy w poszczególnych spółkach – mówi Michał Wrzosek. Takich spółek jest ok. 50. Są wśród nich m.in. Huta Szczecin SA czy Stocznia Gdynia SA. PKP SA nie chce zdradzić kwoty, jaką ma zamiar za nie uzyskać, gdyż, jak podaje, mogłoby to wpłynąć na negocjacje. Łączna wartość nominalna akcji przeznaczonych do sprzedaży w tym roku to niewiele ponad 2 mln zł.

Trwa przetarg na wybór doradcy prywatyzacyjnego Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które jest w 100 proc. własnością PKP. Władze spółki podpisały w ubiegłym tygodniu list intencyjny w sprawie strategicznej współpracy z firmami chińskimi, które chcą wejść na polski rynek budowy torów.

– Do końca roku zostanie wybrany doradca prywatyzacyjny dla Polskich Kolei Linowych i dla Szpitala Uzdrowiskowego w Ciechocinku – mówi Michał Wrzosek. Udział PKP w kapitale zakładowym PKL wynosi 0,00002 proc. Właścicielem pozostałych jest Skarb Państwa.

Tegorocznego planu prywatyzacyjnego PKP nie uda się wykonać m.in. ze względu na opóźnienie giełdowego debiutu PKP InterCity, który zgodnie z rządową strategią dla kolei na lata 2008 – 2013 planowany był na ten rok. Ministerstwo Transportu zapowiada, że akcje zostaną upublicznione w 2010 r. Planowane wpływy z emisji miały wynieść 400 mln zł.

W sumie spółka matka grupy PKP ma w portfelu akcje ponad 73 spółek. Część z nich jest w upadłości, jak np. Huta Ostrowiec czy Uniontex.

Debiuty PKP Cargo i PKP InterCity mają przynieść łącznie 1,2 mld zł. Strategia do 2013 r. zakłada, że wpływy ze sprzedaży pozostałych spółek wyniosą ok. 190 mln zł. Wpływy ze sprzedaży posiadanych udziałów, obok pieniędzy uzyskanych ze zbycia i zagospodarowania nieruchomości, mają zostać przeznaczone na spłatę długów spółki matki grupy PKP. A te wynoszą ok. 5,7 mld zł.

Tylko w tym roku PKP musi na wykup obligacji i spłatę kredytów oraz odsetek od nich znaleźć 1,5 mld zł. W przyszłym – kolejny 1 mld zł. Na spłatę tegorocznych rat spółka wyemituje 5-letnie obligacje warte 650 mln zł. Będą miały gwarancje Skarbu Państwa. Nie byłoby to konieczne, gdyby udało się zrealizować plan sprzedaży majątku. Pozostałe ok. 850 mln zł będzie pochodzić ze środków własnych spółki – to oszczędności i 300 mln zł uzyskane z tytułu oddłużenia PKP Przewozy Regionalne w grudniu 2008 r.

Przychody ze sprzedaży udziałów miały przynieść PKP SA w tym roku 550 mln zł. Wyniosą maksymalnie 200 – 210 mln zł.

– Jeszcze w tym roku sprzedamy swoje udziały w ZWUS Bombardier Transportation, Rail Engineering i GTS Energis – zapowiada Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. Spółka ma 60 proc. udziałów w kapitale zakładowym ZWUS, 19 proc. w Rail Engineering i 2,5 proc. w GTS Energis. – Trwają negocjacje z zainteresowanymi transakcją – zapewnia Michał Wrzosek.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy