Cukier idzie na wojnę

Producenci cukru są oburzeni reklamami soków Fortuna

Publikacja: 07.09.2009 02:15

Fot. Ayelie

Fot. Ayelie

Foto: Flickr

Związek Producentów Cukru obawia się rozpętania kampanii przeciwko produktom zawierającym cukier. Pierwszą taką reklamę wypuściła firma Agros Nova, która promuje swoje soki Fortuna w 100 proc. bez dodatku cukru. Sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Reklamy telewizyjne, a zwłaszcza to, co znajduje się na stronie internetowej, sugerują, że cukier sam w sobie jest szkodliwy, co jest oczywistą nieprawdą – zauważa Marcin Mucha, dyrektor ZPC.

Jego zdaniem reklamy Fortuny mogą niekorzystnie wpływać na zakup soków słodzonych cukrem, a także odbijać się na wizerunku cukru jako produktu finalnego. Związek zareagował na nie bardzo szybko, opierając się na doświadczeniach z innych krajów. Kampanie przeciwko cukrowi są popularne na zachodzie Europy. We Francji doszło do tak zaciekłej jego krytyki, że jako kontrreklamę tamtejszy związek producentów cukru pokazywał cukierników za kratkami więzienia.

ZPC uważa, że kampania Agros Nova może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, i domaga się jej zaniechania. Producent soku sądzi jednak, że nie ma sobie nic do zarzucenia. W długim liście do ZPC obala wszystkie zarzuty odnoszące się do łamania prawa. – Właśnie brak dodatku cukru we wszystkich produktach Fortuny stanowi wyróżnik i atut naszej marki, w porównaniu z ofertą konkurencji. Mając na względzie fakt, że informacja ta jest obiektywnie prawdziwa, nie sposób formułować jakichkolwiek zarzutów w stosunku do jej prezentacji w reklamie – podkreśla rzeczniczka firmy Joanna Bancerowska.

Rada Reklamy także nie uwzględniła zastrzeżeń ZPC, choć nie uzasadniła swojego stanowiska. Związek nie daje jednak za wygraną i dlatego wystąpił do UOKiK, by zbadał reklamy pod kątem ewentualnego naruszenia ustaw o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o ochronie konkurencji i konsumentów i o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. – Dostaliśmy odpowiedź, że UOKiK będzie analizował te zarzuty – dodaje Marcin Mucha.

Eksperci wskazują, że ograniczanie spożycia cukru jest powszechną tendencją na świecie i producentom tego surowca będzie coraz trudniej go obronić przed krytyką i wypromować. – W kilku krajach pojawiły się nawet pomysły opodatkowania produktów z cukrem ze względów zdrowotnych – zauważa Łukasz Chmielewski, analityk Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU/FAPA).

O dodatkowym podatku na słodycze czy wysoko słodzone napoje mówi się w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Norwegii. Na razie jednak nie został wprowadzony w życie.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.kozmana@rp.pl]m.kozmana@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!