Związek Producentów Cukru obawia się rozpętania kampanii przeciwko produktom zawierającym cukier. Pierwszą taką reklamę wypuściła firma Agros Nova, która promuje swoje soki Fortuna w 100 proc. bez dodatku cukru. Sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
– Reklamy telewizyjne, a zwłaszcza to, co znajduje się na stronie internetowej, sugerują, że cukier sam w sobie jest szkodliwy, co jest oczywistą nieprawdą – zauważa Marcin Mucha, dyrektor ZPC.
Jego zdaniem reklamy Fortuny mogą niekorzystnie wpływać na zakup soków słodzonych cukrem, a także odbijać się na wizerunku cukru jako produktu finalnego. Związek zareagował na nie bardzo szybko, opierając się na doświadczeniach z innych krajów. Kampanie przeciwko cukrowi są popularne na zachodzie Europy. We Francji doszło do tak zaciekłej jego krytyki, że jako kontrreklamę tamtejszy związek producentów cukru pokazywał cukierników za kratkami więzienia.
ZPC uważa, że kampania Agros Nova może naruszać zbiorowe interesy konsumentów, i domaga się jej zaniechania. Producent soku sądzi jednak, że nie ma sobie nic do zarzucenia. W długim liście do ZPC obala wszystkie zarzuty odnoszące się do łamania prawa. – Właśnie brak dodatku cukru we wszystkich produktach Fortuny stanowi wyróżnik i atut naszej marki, w porównaniu z ofertą konkurencji. Mając na względzie fakt, że informacja ta jest obiektywnie prawdziwa, nie sposób formułować jakichkolwiek zarzutów w stosunku do jej prezentacji w reklamie – podkreśla rzeczniczka firmy Joanna Bancerowska.
Rada Reklamy także nie uwzględniła zastrzeżeń ZPC, choć nie uzasadniła swojego stanowiska. Związek nie daje jednak za wygraną i dlatego wystąpił do UOKiK, by zbadał reklamy pod kątem ewentualnego naruszenia ustaw o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, o ochronie konkurencji i konsumentów i o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. – Dostaliśmy odpowiedź, że UOKiK będzie analizował te zarzuty – dodaje Marcin Mucha.