Trudne negocjacje z GM w sprawie kupna Opla

Targi o patenty dla rosyjskich fabryk, które mają produkować ople, mogą doprowadzić do impasu w dalszych negocjacjach. A to niejedyny problem Magny

Publikacja: 22.09.2009 02:08

Nie jest wykluczone, że właśnie kwestia patentów, w tym także najbardziej przestarzałych, które GM jest gotów ewentualnie przekazać Rosjanom, stanie się tak trudna do rozwiązania, że negocjacje dotyczące przejęcia Opla będą ciągnęły się wiele miesięcy, a nawet może dojść do ich zerwania. Prezes Sbierbanku German Gref nie ukrywa, że udziałów w Oplu nie zamierza trzymać dłużej niż przez trzy lata. Powiedział, że jeśli GM nie przekaże Rosji wszystkich patentów, to cała ta transakcja nie ma żadnego sensu.

[wyimek]20 proc. rosyjskiego rynku chce zdobyć marką Opel kanadyjska Magna wspólnie ze Sbierbankiem [/wyimek]

Wygląda jednak, że Magna i Sbierbank są pewne swojej inwestycji. Dokonują właśnie przeglądu rosyjskich fabryk samochodowych i przymierzają się do umieszczenia tam produkcji rosyjskich opli. Auta stamtąd – jak powiedział „Rzł Hans Demant, prezes Opla

– mają być sprzedawane na rynkach wschodnich, a nie w UE, gdzie obciążone byłyby cłem. Według szacunków Magny Opel ma szansę zdobycia 1/5 rosyjskiego rynku.

Następstwem wyboru konsorcjum Magna/Sbierbank jako potencjalnego inwestora dla Opla są również wahania innych koncernów samochodowych. BMW i Volkswagen, najwięksi klienci Magny, zastanawiają się, czy nie zerwać z nią umów na dostawę komponentów. Obydwa koncerny chcą jak najszybciej dowiedzieć się od Magny, jak zamierza chronić ich technologie.

Wprawdzie kanadyjska firma zapewnia, że stworzyła zaporę nie do pokonania między Oplem a resztą biznesu, jednak i BMW, i VW mają wątpliwości. Tym bardziej że patenty na produkcję oryginalnych części, zwłaszcza płyt podłogowych, to największy skarb. W przypadku BMW – jak powiedział „Rz” wiceprezes koncernu Ian Robertson – to również powód, dla którego koncern z Monachium nie jest gotów związać się bliżej z jakimkolwiek innym producentem.

– Nasza produkcja części będzie całkowicie niezależnym przedsięwzięciem od produkcji opli – zapewniał wczoraj w Kanadzie prezes Magna International Donald Walker.

Z przejęcia Opla nadal nie rezygnuje amerykański fundusz RHJ. Jego rzecznik powiedział wczoraj, że oferta nadal leży na stole. Zrezygnowały tylko Fiat i chiński SAIC.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail]

Nie jest wykluczone, że właśnie kwestia patentów, w tym także najbardziej przestarzałych, które GM jest gotów ewentualnie przekazać Rosjanom, stanie się tak trudna do rozwiązania, że negocjacje dotyczące przejęcia Opla będą ciągnęły się wiele miesięcy, a nawet może dojść do ich zerwania. Prezes Sbierbanku German Gref nie ukrywa, że udziałów w Oplu nie zamierza trzymać dłużej niż przez trzy lata. Powiedział, że jeśli GM nie przekaże Rosji wszystkich patentów, to cała ta transakcja nie ma żadnego sensu.

Biznes
Były szef Abercrombie oskarżony o molestowanie seksualne ponad 40 mężczyzn
Biznes
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Nie wszyscy znają te zasady
Biznes
Donald Trump ogłosił, kto zbuduje myśliwce szóstej generacji. To nie Lockheed
Biznes
Wizjoner z Harvardu: Biznes musi postawić się Trumpowi albo pożałuje
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Biznes
UE odrzuca żądania Putina, Kanada chce zbliżenia z Europą
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń