Reklama

Trudne negocjacje z GM w sprawie kupna Opla

Targi o patenty dla rosyjskich fabryk, które mają produkować ople, mogą doprowadzić do impasu w dalszych negocjacjach. A to niejedyny problem Magny

Publikacja: 22.09.2009 02:08

Nie jest wykluczone, że właśnie kwestia patentów, w tym także najbardziej przestarzałych, które GM jest gotów ewentualnie przekazać Rosjanom, stanie się tak trudna do rozwiązania, że negocjacje dotyczące przejęcia Opla będą ciągnęły się wiele miesięcy, a nawet może dojść do ich zerwania. Prezes Sbierbanku German Gref nie ukrywa, że udziałów w Oplu nie zamierza trzymać dłużej niż przez trzy lata. Powiedział, że jeśli GM nie przekaże Rosji wszystkich patentów, to cała ta transakcja nie ma żadnego sensu.

[wyimek]20 proc. rosyjskiego rynku chce zdobyć marką Opel kanadyjska Magna wspólnie ze Sbierbankiem [/wyimek]

Wygląda jednak, że Magna i Sbierbank są pewne swojej inwestycji. Dokonują właśnie przeglądu rosyjskich fabryk samochodowych i przymierzają się do umieszczenia tam produkcji rosyjskich opli. Auta stamtąd – jak powiedział „Rzł Hans Demant, prezes Opla

– mają być sprzedawane na rynkach wschodnich, a nie w UE, gdzie obciążone byłyby cłem. Według szacunków Magny Opel ma szansę zdobycia 1/5 rosyjskiego rynku.

Następstwem wyboru konsorcjum Magna/Sbierbank jako potencjalnego inwestora dla Opla są również wahania innych koncernów samochodowych. BMW i Volkswagen, najwięksi klienci Magny, zastanawiają się, czy nie zerwać z nią umów na dostawę komponentów. Obydwa koncerny chcą jak najszybciej dowiedzieć się od Magny, jak zamierza chronić ich technologie.

Reklama
Reklama

Wprawdzie kanadyjska firma zapewnia, że stworzyła zaporę nie do pokonania między Oplem a resztą biznesu, jednak i BMW, i VW mają wątpliwości. Tym bardziej że patenty na produkcję oryginalnych części, zwłaszcza płyt podłogowych, to największy skarb. W przypadku BMW – jak powiedział „Rz” wiceprezes koncernu Ian Robertson – to również powód, dla którego koncern z Monachium nie jest gotów związać się bliżej z jakimkolwiek innym producentem.

– Nasza produkcja części będzie całkowicie niezależnym przedsięwzięciem od produkcji opli – zapewniał wczoraj w Kanadzie prezes Magna International Donald Walker.

Z przejęcia Opla nadal nie rezygnuje amerykański fundusz RHJ. Jego rzecznik powiedział wczoraj, że oferta nadal leży na stole. Zrezygnowały tylko Fiat i chiński SAIC.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail]

Nie jest wykluczone, że właśnie kwestia patentów, w tym także najbardziej przestarzałych, które GM jest gotów ewentualnie przekazać Rosjanom, stanie się tak trudna do rozwiązania, że negocjacje dotyczące przejęcia Opla będą ciągnęły się wiele miesięcy, a nawet może dojść do ich zerwania. Prezes Sbierbanku German Gref nie ukrywa, że udziałów w Oplu nie zamierza trzymać dłużej niż przez trzy lata. Powiedział, że jeśli GM nie przekaże Rosji wszystkich patentów, to cała ta transakcja nie ma żadnego sensu.

Reklama
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Patronat Rzeczpospolitej
Horizon4Poland’25 – największy matchmaking w Polsce!
Biznes
Nvidia przebija 5 bln dol., USA tną siły w Europie, Francja kontra Big techy
Biznes
Rosjanie nie chcą wypoczywać w Królewcu, boją się wojny i drożyzny
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Między transparentnością a ochroną przed nadużyciami
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama