Rząd zamierza przyspieszyć budowę tras ekspresowych

W tym roku zostanie ogłoszonych jeszcze 16 przetargów na ekspresówki. Do końca 2010 r. rząd ogłosi 47 przetargów na budowę łącznie 485 km tras. Ale większości inwestycji obiecanych na Euro 2012 nie uda się zrealizować

Publikacja: 19.11.2009 03:16

Drogi krajowe i ekspresowe – Przetargi w 2010 r.

Drogi krajowe i ekspresowe – Przetargi w 2010 r.

Foto: Rzeczpospolita

– W 2009 r. ogłosiliśmy 12 przetargów na budowę 198,18 km dróg ekspresowych – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Są w trakcie procedury przetargowej. Wyboru wykonawców można się spodziewać najpóźniej na początku 2010 r.

Jeszcze w najbliższych sześciu tygodniach GDDKiA planuje ogłosić 16 przetargów na budowę 191 km tras ekspresowych. To odcinki o długości od ok. 1,5 km do ok. 23 km. Przeważać będą jednak zlecenia na budowę kilku – kilkunastu kilometrów trasy.

– Umowy z wykonawcami zostaną podpisane do czerwca 2010 r. – zapewnia Hadaj. Przyszły rok ma przynieść rozdanie kolejnych 14 przetargów na budowę prawie 300 km dróg ekspresowych. W kolejnych 17 postępowaniach mają zostać wyłonione firmy, które wybudują ponad 240 km dróg krajowych.

To – po roku, w którym rząd skupił się na budowie autostrad – znaczne przyspieszenie w budowie dróg ekspresowych.

Eksperci wątpią jednak, by udało się nadrobić stracony czas. – Nie wybudujemy do Euro 2012 zapowiadanych 2 tys. km dróg ekspresowych. Dobrze będzie, jak uda się zrealizować 25 proc. planu – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – To efekt tego, że rząd skupił się na akcji promocyjnej, jaką były autostrady – dodaje.

– Resort infrastruktury skupił się na budowie autostrad, jako kwestię wtórną traktując trasy ekspresowe – ocenia Janusz Piechociński (PSL), wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Priorytetem są autostrady i drogi istotne dla organizacji Euro, budowę reszty odsunięto na dalszy plan – dodaje.

Jak wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury, budowę dróg ekspresowych wstrzymywał brak ustawy środowiskowej i konieczność robienia powtórnych ocen oddziaływania inwestycji na środowisko. Dodatkowo drogowcy musieli czekać z wieloma inwestycjami na ostateczne przyjęcie listy obszarów Natura 2000. Rząd przyjął ją pod koniec października tego roku.

Dla firm kontrakty na budowę tras ekspresowych są równie intratne jak autostradowe. – Każda pozyskana inwestycja jest dla nas cenna, interesujemy się kontraktami o randze regionalnej, więc tym bardziej zlecenia na budowę tras ekspresowych będą w zasięgu naszego zainteresowania – mówi Agnieszka Kużma-Filipek, rzeczniczka Mostostalu Warszawa.

– GDDKiA ogłosiła już ostatni przetarg na budowę autostrady i prowadzi prace na 265 km dróg ekspresowych. Ale dla nas, wykonawców, to wciąż za mało. Tym bardziej że polski rynek budownictwa drogowego otwarto dla firm z całego świata – dodaje Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

[ramka][b]Opóźnione projekty infrastrukturalne[/b]

Zdaniem Business Centre Club mamy jeszcze sporo zaległości w realizacji inwestycji niezbędnych na Euro 2012. Brakuje silnego ośrodka koordynującego przygotowania do turnieju. Nie zostaną zrealizowane na czas przede wszystkim inwestycje drogowe i kolejowe. Lepiej przebiega budowa stadionów, hoteli i lotnisk. Eksperci BCC zwracają uwagę, że większość inwestycji, które mogłyby zostać sfinansowane ze środków UE, nie ma formalnie zagwarantowanego dofinansowania.

[i]u.mi.[/i][/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

– W 2009 r. ogłosiliśmy 12 przetargów na budowę 198,18 km dróg ekspresowych – mówi Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Są w trakcie procedury przetargowej. Wyboru wykonawców można się spodziewać najpóźniej na początku 2010 r.

Jeszcze w najbliższych sześciu tygodniach GDDKiA planuje ogłosić 16 przetargów na budowę 191 km tras ekspresowych. To odcinki o długości od ok. 1,5 km do ok. 23 km. Przeważać będą jednak zlecenia na budowę kilku – kilkunastu kilometrów trasy.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej