Niemcy mają teraz 10 proc. akcji Kamaza, a najwięcej - 44 proc. należy do firmy inwestycyjnej Trojka Dialog. Chęć przejęcia kontroli nad Kamazem ma też państwo. Koncern rządowy Rostiechnologie (kontroluje przemysł zbrojeniowy Rosji) zaproponował Trojce, że kupi 13 proc. akcji za ok. 300-320 mln dol.. Kapitalizacja Kamaza wynosiła na początku tygodnia 1,73 mld dol.
„Wiedomosti” dowiedziały się, że Niemcy przebili tę ofertę. Jeżeli dostaną 15 proc., to uzyskają 25-proc. pakiet blokujący. Daimler AG ma coraz lepszą sytuację finansową. W III kw. wyszedł w końcu na plus. EBITA wyniosła 470 mln euro a zysk netto 56 mln euro.
Na razie służby antymonopolowe nie potwierdziły, by Niemcy złożyli wniosek o zgodę na zwiększenie udziału w Kamazie (jest wymagana). Jednak specjaliści uważają, że to kwestia najbliższych dni. Zadłużone Rostechnologie nie mają dziś wolnej gotówki na kupno akcji.
Dzisiaj Daimler i Kamaz podpisały umowę o utworzeniu dwóch spółek joint venture: Fuso Kamaz Trucks Rus i Mercedes-Benz Trucks Wastok. Obie strony zainwestowały po 4,1 mln euro w projekt produkcji w Rosji lekkich ciężarówek Fuso Canter. W drugiej spółce Kamaz i Daimler włożyły po 5,9 mln euro. Od przyszłego roku w Rosji będzie się montować ciężkie ciężarówki Mercedes Actors i Axor.