Rynek leasingowy spadnie o 30 proc.

Do 23 mld zł finansowania udzielą w tym roku firmy leasingowe – wynika z ich prognozy

Publikacja: 01.12.2009 01:10

Firmy leasingowe sfinansują w tym roku o 25 – 30 proc. mniej inwestycji przedsiębiorstw niż w 2008 r

Firmy leasingowe sfinansują w tym roku o 25 – 30 proc. mniej inwestycji przedsiębiorstw niż w 2008 r. Rok temu wartość rynku wzrosła o 1 proc., a jeszcze rok wcześniej o 51 proc.

Foto: Rzeczpospolita

– Oczekujemy, że wynik branży za ten rok w ruchomościach wyniesie 20,7 mld zł. Spadnie więc o 30 proc. w porównaniu z 2008 r. W nieruchomościach będzie to 2,6 mld zł, czyli o 22 proc. mniej. Cały rynek wyniesie zatem 23,3 mld zł, to znaczy o 30 proc. mniej niż rok temu – przewiduje Marcin Niepłowicz, główny ekonomista Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). Więksi optymiści są skłonni uznać, że cały rynek spadnie o 25 proc., czyli sięgnie ok. 25 mld zł.

Widoczny już w trzecim kwartale wzrost zainteresowania leasingiem wśród przedsiębiorstw utrzymuje się w ostatnim kwartale i będą to zapewne najlepsze miesiące w tym roku. Po pierwszych dwóch kwartałach spadki sięgały prawie 40 proc.

– Klienci składają coraz więcej zapytań, myślą więc o nowych inwestycjach. Na razie jeszcze nie przekłada się to w bardzo widoczny sposób na wyniki sprzedaży, ale istnieją mocne podstawy do optymizmu – mówi Tomasz Sęba, dyrektor sprzedaży BZ WBK Finanse & Leasing.

Na wyraźny wzrost popytu na finansowanie inwestycji należy poczekać jednak do następnego roku. Większość przedstawicieli firm uważa, że wartość rynku wzrośnie w 2010 r. o 5 – 10 proc. Przedstawiciele Fortis Lease wskazują na wzrost na poziomie 10 – 15 proc. w 2010 r. Dużo większym optymistą jest Piotr Gąska z Millennium Leasing, który zakłada wzrost nawet do 30 proc., czyli do prawie 28 mld zł.

Motorem rynku w przyszłym i kolejnych latach będzie leasing maszyn, głównie budowlanych. Poza tym rozwijać się powinien leasing samochodów osobowych. – W drugiej połowie przyszłego roku może nastąpić również odrodzenie rynku samochodów ciężarowych – uważa Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing. – Niestety, branże, które zostały najbardziej dotknięte przez kryzys – transportowo-logistyczna, metalowa i meblowa – będą się raczej restrukturyzować, niż inwestować – mówi Mariusz Kurzac, prezes ING Lease.

Według Konrada Karpowicza, członka zarządu Masterlease Polska, całkowite wyjście z kryzysu nastąpić może w latach 2013 – 2014. Mieczysław Groszek przewiduje, że branża powinna w 2011 r. osiągnąć poziom z 2008 r. (33,1 mld zł).

– Oczekujemy, że wynik branży za ten rok w ruchomościach wyniesie 20,7 mld zł. Spadnie więc o 30 proc. w porównaniu z 2008 r. W nieruchomościach będzie to 2,6 mld zł, czyli o 22 proc. mniej. Cały rynek wyniesie zatem 23,3 mld zł, to znaczy o 30 proc. mniej niż rok temu – przewiduje Marcin Niepłowicz, główny ekonomista Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). Więksi optymiści są skłonni uznać, że cały rynek spadnie o 25 proc., czyli sięgnie ok. 25 mld zł.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?