Reklama

Medyczny biznes rośnie w siłę

Przychody największych prywatnych firm medycznych wzrosły w ubiegłym roku o blisko 17 proc.

Publikacja: 05.05.2010 03:15

Medyczny biznes rośnie w siłę

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Sześciu głównych graczy działających na rynku prywatnych usług medycznych – Medicover, Lux Med, Enel-Med, Swissmed, Scanmed i EMC Instytut Medyczny sprzedało w 2009 r. świadczenia za blisko 1,34 mld zł. To efekt coraz powszechniejszego zainteresowania Polaków alternatywą dla niewydolnego publicznego systemu opieki zdrowotnej.

Potwierdzają je badania Diagnoza Społeczna 2009, z których wynika, że coraz więcej gospodarstw domowych korzysta z opieki zdrowotnej opłacanej zarówno ze środków NFZ (co świadczy o wzrastającej dostępności leczenia), jak i z własnych pieniędzy. Wyraźne są różnice między pracownikami (56 proc. korzysta z leczenia opłacanego z własnej kieszeni) a rolnikami (45 proc.). Jednak we wszystkich grupach rośnie liczba osób, które same współfinansowały swoje leczenie.

[wyimek][srodtytul]280 mln zł[/srodtytul] wydadzą w ciągu 2 – 3 lat na inwestycje największe prywatne firmy medyczne[/wyimek]

Spośród czołowych firm specjalizujących się głównie w opiece ambulatoryjnej największy wzrost przychodów odnotowała grupa Lux Med. Skonsolidowane przychody tej firmy w 2009 r. wyniosły 570 mln zł i były wyższe od tych z 2008 r. o ponad 23 proc. Medicover zwiększył swoje obroty o 6,3 proc., do 435 mln zł, a plasujący się już w drugiej lidze (jeżeli chodzi o wartość sprzedaży) Enel-Med o 7,7 proc., do niemal 121 mln zł. Bardzo wysoką dynamikę zanotowały natomiast dwie spółki specjalizujące się w lecznictwie szpitalnym. Przychody zarówno EMC Instytutu Medycznego, jak i Swissmedu zwiększyły się o ponad 40 proc. W tym roku po raz pierwszy NFZ ma wydać na leczenie mniej niż w roku poprzednim. Dostępność do leczenia, zwłaszcza szpitalnego, spadnie jeszcze bardziej, powodując znaczny wzrost zainteresowania polisami medycznymi.

Prywatne firmy z wyprzedzeniem reagują na te zmiany, masowo otwierając szpitale najpopularniejszych specjalizacji, jak chirurgia jednego dnia, a nawet wieloprofilowe. Największe inwestycje planuje Medicover, który zamierza stworzyć sieć składającą się z około pięciu – sześciu niewielkich placówek w największych miastach Polski oraz zbudować centrum radioterapii w Warszawie. Koszt powstania jednego sieciowego szpitala to kilkanaście milionów złotych, wydatki na centrum szacowane są w dziesiątkach milionów złotych.

Reklama
Reklama

Według wyliczeń firmy PMR rynek abonamentów medycznych (w których specjalizują się największe firmy) wzrósł w 2009 r. o 13 proc., do 1,6 mld zł.

– Chociaż dynamika rynku jest niższa niż w ubiegłych latach, kiedy to tempo było dwucyfrowe, wszystkie czołowe firmy medyczne zanotowały w tym segmencie wzrost – mówi Agnieszka Stawarska, analityk PMR. Jej zdaniem mniejsza dodatnia dynamika przychodów z abonamentów jest spowodowana częściowo spowolnieniem gospodarczym, które zmusiło część firm do rezygnacji lub ograniczenia świadczeń dla pracowników.

Jednocześnie rośnie liczba prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, które rywalizują z abonamentami. – Wygląda na to, że w ubiegłym roku rynek ubezpieczeń rósł jeszcze szybciej niż abonamenty – dodaje Agnieszka Stawarska. Z danych zebranych przez „Rz” wynika, że towarzystwa ubezpieczeniowe zebrały w zeszłym roku ok. 160 mln zł składki – jak szacuje m.in. Polska Izba Ubezpieczeń. Rok wcześniej było to ok. 40 mln zł mniej. – Polisy zdrowotne ma już około 400 tys. osób i ich liczba stale rośnie – mówi Xenia Kruszewska, prezes Zdrowiedirect.pl. W tym roku poszczególne firmy spodziewają się wzrostu przypisu składki o 20 – 40 proc. I to mimo że resort zdrowia nie wprowadził zapowiadanej ustawy dotyczącej dodatkowych ubezpieczeń, która miała m.in. dać odliczenia w PIT dla polis.

Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama