JSW i Kopex zaprezentowały w poniedziałek wspólną inwestycję na 1,2 ha, wartą ok. 200 mln zł. W 2013 r. nowy szyb ma być gotowy. Na razie jego głębokość to 30 m (średnica szybu to 8 metrów), jednak zdaniem Janusza Olszewskiego, szefa PBSz co miesiąc szyb będzie głębszy o 45-50 m.
Głębienie szybu ma potrwać 29 miesięcy. Umowa została podpisana w lipcu 2009 r., do teraz trwały prace przygotowawcze.
Budowa nowego szybu do transportu ludzi i urobku jest częścią gigantycznej inwestycji JSW w kopalni Zofiówka, na którą spółka wyda do 2030 r. ponad 2,2 mld zł. Po co? Przedłuży to żywotność kopalni przynajmniej do 2052 r. z perspektywą do roku 2100 (docelowo szyb będzie mógł być pogłębiony do poziomu 1300 m).
– Doświadczenia przy budowie tego szybu są dla nas bardzo ważne, bo to prace od zera, a kolejne takie szykują się w Południowym Koncernie Węglowym z grupy Tauron, i w tym przetargu w przyszłym roku chcemy wygrać – mówi „Rzeczpospolitej” Marian Kostempski, prezes grupy Kopex. – NWR w Czechach ma także w planach pogłębianie szybu i tym także jesteśmy zainteresowani.
Daniel Wowra z PBsz, kierownik robót przy szybie Bzie 1 przypomina, że szyb to serce kopalni. – Tędy do pracy zjeżdżają ludzie, tędy transportowane są materiały – przypomina dodając, że PBSz ma już na koncie niedawną budowę szybu w Bogdance. Tamten jednak nie był budowany od podstaw, jak ten Zofiówki, a rewitalizowany po zatopieniu go w latach 80.