1,3 mld zł na lotniska przed Euro 2012

1,3 mld zł wydatków na drogi kołowania, płyty postojowe i terminale planują w ciągu dwóch lat porty miast gospodarzy piłkarskich mistrzostw Europy

Publikacja: 11.12.2010 00:44

Maskotki Euro 2012

Maskotki Euro 2012

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

– Według UEFA spośród wszystkich portów w Polsce i na Ukrainie najlepiej do Euro 2012 przygotowane jest lotnisko Chopina w Warszawie – mówi koordynator ds. lotnisk w spółce PL.2012 Tomasz Szymczak.

W stolicy od 2008 r. działa przestronny Terminal 2, którego budowa opóźniła się o trzy lata, a umowa z hiszpańskim wykonawcą została zerwana. W przyszłym roku ma się skończyć remont krótszego pasa startowego i budowa tzw. pirsu centralnego. Podczas Euro 2012 liczba pasażerów przylatujących do stolicy ma wzrosnąć z 3,7 do 5 tys. na godzinę, a odlatujących – z 2,3 do 3 tys.

Na lotnisku we Wrocławiu trwa budowa efektownego terminalu pasażerskiego. Problem jest w Poznaniu, gdzie z powodu protestów opóźnia się wydanie decyzji lokalizacyjnej potrzebnej do budowy terminalu i modernizacji płyty postojowej. Jeśli inwestycje nie dojdą do skutku na czas, pasażerów poznańskiej Ławicy podczas Euro 2012 odbierze lotnisko w Berlinie.

W Gdańsku do marca 2012 roku ma być gotowy nowy terminal, ale z powodu sporu o grunt będzie o jedną trzecią mniejszy niż planowano.

PL.2012 wytypował dla Euro 2012 pary: lotnisko główne i uzupełniające. W przypadku miast gospodarzy są to: Warszawa – Łódź, Gdańsk – Malbork, Poznań – Zielona Góra i Wrocław – Katowice. O wejście do stawki walczy m.in. powstający pod Warszawą port Modlin, który ma zacząć działać w maju 2012 r. O przejęcie rejsów stara się też Kraków, gdzie zapewne znajdzie się baza sędziów.

Do obsługi szefów delegacji państwowych wytypowane zostały trzy lotniska wojskowe: baza F-16 w Krzesinach, MiG-ów 29 w Mińsku Mazowieckim oraz Szkoła Orląt w Dęblinie. Samoloty cywilne zamożnych kibiców mają lądować na trawiastych lotniskach aeroklubowych, np. w Elblągu.

Według wyliczeń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej podczas Euro 2012 liczba startów i lądowań zwiększy się o 150 – 220 w ciągu doby. Polskę odwiedzi od 800 tys. do 1 mln kibiców. Na czas mistrzostw zostanie zawieszony układ z Schengen i przywrócona kontrola graniczna.

– Według UEFA spośród wszystkich portów w Polsce i na Ukrainie najlepiej do Euro 2012 przygotowane jest lotnisko Chopina w Warszawie – mówi koordynator ds. lotnisk w spółce PL.2012 Tomasz Szymczak.

W stolicy od 2008 r. działa przestronny Terminal 2, którego budowa opóźniła się o trzy lata, a umowa z hiszpańskim wykonawcą została zerwana. W przyszłym roku ma się skończyć remont krótszego pasa startowego i budowa tzw. pirsu centralnego. Podczas Euro 2012 liczba pasażerów przylatujących do stolicy ma wzrosnąć z 3,7 do 5 tys. na godzinę, a odlatujących – z 2,3 do 3 tys.

Biznes
Znamy laureatów 14. edycji Nagrody Polskiej Rady Biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Chińskie auta zalewają Europę, Trump grozi Rosji, Macron w Azji
Biznes
Plan dla zbrojeniówki krok bliżej. Jest decyzja rządu
Materiał Promocyjny
Europejska suwerenność cyfrowa: Play i Scaleway łączą siły w rewolucji chmurowej dla polskiego biznesu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Afera Volkswagena: zapadły wyroki więzienia dla byłych menedżerów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont