1,3 mld zł na lotniska przed Euro 2012

1,3 mld zł wydatków na drogi kołowania, płyty postojowe i terminale planują w ciągu dwóch lat porty miast gospodarzy piłkarskich mistrzostw Europy

Publikacja: 11.12.2010 00:44

Maskotki Euro 2012

Maskotki Euro 2012

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

– Według UEFA spośród wszystkich portów w Polsce i na Ukrainie najlepiej do Euro 2012 przygotowane jest lotnisko Chopina w Warszawie – mówi koordynator ds. lotnisk w spółce PL.2012 Tomasz Szymczak.

W stolicy od 2008 r. działa przestronny Terminal 2, którego budowa opóźniła się o trzy lata, a umowa z hiszpańskim wykonawcą została zerwana. W przyszłym roku ma się skończyć remont krótszego pasa startowego i budowa tzw. pirsu centralnego. Podczas Euro 2012 liczba pasażerów przylatujących do stolicy ma wzrosnąć z 3,7 do 5 tys. na godzinę, a odlatujących – z 2,3 do 3 tys.

Na lotnisku we Wrocławiu trwa budowa efektownego terminalu pasażerskiego. Problem jest w Poznaniu, gdzie z powodu protestów opóźnia się wydanie decyzji lokalizacyjnej potrzebnej do budowy terminalu i modernizacji płyty postojowej. Jeśli inwestycje nie dojdą do skutku na czas, pasażerów poznańskiej Ławicy podczas Euro 2012 odbierze lotnisko w Berlinie.

W Gdańsku do marca 2012 roku ma być gotowy nowy terminal, ale z powodu sporu o grunt będzie o jedną trzecią mniejszy niż planowano.

PL.2012 wytypował dla Euro 2012 pary: lotnisko główne i uzupełniające. W przypadku miast gospodarzy są to: Warszawa – Łódź, Gdańsk – Malbork, Poznań – Zielona Góra i Wrocław – Katowice. O wejście do stawki walczy m.in. powstający pod Warszawą port Modlin, który ma zacząć działać w maju 2012 r. O przejęcie rejsów stara się też Kraków, gdzie zapewne znajdzie się baza sędziów.

Do obsługi szefów delegacji państwowych wytypowane zostały trzy lotniska wojskowe: baza F-16 w Krzesinach, MiG-ów 29 w Mińsku Mazowieckim oraz Szkoła Orląt w Dęblinie. Samoloty cywilne zamożnych kibiców mają lądować na trawiastych lotniskach aeroklubowych, np. w Elblągu.

Według wyliczeń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej podczas Euro 2012 liczba startów i lądowań zwiększy się o 150 – 220 w ciągu doby. Polskę odwiedzi od 800 tys. do 1 mln kibiców. Na czas mistrzostw zostanie zawieszony układ z Schengen i przywrócona kontrola graniczna.

– Według UEFA spośród wszystkich portów w Polsce i na Ukrainie najlepiej do Euro 2012 przygotowane jest lotnisko Chopina w Warszawie – mówi koordynator ds. lotnisk w spółce PL.2012 Tomasz Szymczak.

W stolicy od 2008 r. działa przestronny Terminal 2, którego budowa opóźniła się o trzy lata, a umowa z hiszpańskim wykonawcą została zerwana. W przyszłym roku ma się skończyć remont krótszego pasa startowego i budowa tzw. pirsu centralnego. Podczas Euro 2012 liczba pasażerów przylatujących do stolicy ma wzrosnąć z 3,7 do 5 tys. na godzinę, a odlatujących – z 2,3 do 3 tys.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?