Reklama
Rozwiń
Reklama

Sprzedaż nowych samochodów mniejsza

Sprzedaż nowych samochodów w Europie zmalała w 2010 r. o 5,5 proc. bo wygasły wszystkie rządowe zachęty — podała organizacja producentów ACEA

Publikacja: 16.01.2011 14:08

Sprzedaż nowych samochodów mniejsza

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

W krajach Unii (bez Cypru i Malty, które nie przysłały danych statystycznych) nastąpił w grudniu spadek o 3,2 proc. do 1 008 638 pojazdów, mniejszy niż w listopadzie (-7,1) czy październiku (-16,6), dając w całym roku rynek 13,36 mln sztuk. Na roczny wynik wpłynęło zakończenie w wielu krajach rządowych programów sprzyjających wymianie taboru — wyjaśniła organizacja z siedzibą w Brukseli.

Na największym europejskim rynku, w Niemczech koniec roku był dobry: w grudniu sprzedaż skoczyła o 6,9 proc., ale w całym roku nastąpił spadek o 23,4 proc., bo program dopłat za złomowanie skończył się w 2009 r.

We Włoszech rynek zmalał o 21,7 proc. w grudniu i o 9,2 proc. w roku. W Hiszpanii nastąpił roczny wzrost o 3,1 proc., a w Wielkiej Bryrtanii o 1,8.

Rynek pojazdów w kilku krajach, które walczyły ze skutkami kryzysu z 2008 r. zanotowały niespodziewaną poprawę. Irlandia, która musiała w końcu skorzystać z międzynarodowej pomocy finansowej osiągnęła największy roczny wzrost sprzedaży o 54,7 proc. po prawdziwej zapaści (-62,1 proc.) w 2009 r. Portugalia może pochwalić się skokiem w grudniu o 61,9 proc. i o 38,8 w całym roku.

Grecja realizująca drastyczny program naprawy finansów publicznych była najgorszym rynkiem dla producentów o dealerów: w grudniu sprzedaż skurczyła się o 61,9 proc., a w całym roku o 35,8 proc.

Reklama
Reklama

W Europie Środkowej salony raczej nie narzekały. W Polsce, największym kraju w regionie, grudzień zakończył się wzrostem sprzedaży o 26 proc., dając w całym roku poprawę rynku o 4,1 proc. Łotwa osiągnęła w grudniu zawrotne 203,5 proc. i 32,9 proc. w całym roku. Stopniową poprawę osiągały wszystkie kraje bałtyckie. Bułgaria zanotowała największy spadek w regionie — 28,9 proc. rocznie.

Wśród producentów największy z nich, Volkswagen odczuł dekoniunkturę w Europie, ze spadkiem sprzedaży odpowiednio o 10,3 i 4,9 proc., ale zwiększył udział rynkowy do 21,2 proc. Jego rywal i drugi w Europie, PSA Peugeot Citroen też nie ma powodów do radości: jego sprzedaż zmalała o 6,8 i 2,8 proc.; ma jednak 13,5 proc. udziału w w rynku, przed Renaultem (10,4 proc.). Popularność Fiata zmalała odpowiednio o 19,6 i 17,4 proc.

Niektóre firmy azjatyckie: Nissan, Hyundai i Kia wypadły lepiej i zwiększyły udział rynkowy, ale największa firma na świecie, Toyota zmniejszyła sprzedaż w grudniu o 9,2 proc. i w całym roku aż o 17,4 proc.

Europejskich problemów nie mają Chiny, gdzie nastąpiła w grudniu poprawa sprzedaży o 17,9 proc. i w 2010 r. o 32 proc. Z liczbą ponad 18 mln pojazdów Chiny są największym rynkiem świata, od 2009 r. wyprzedzają USA. Indie osiągnęły roczny skok o 31 proc., a Brazylia o 11 proc.

Według niemieckiej organizacji producentów VDA, kraje grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) są i będą główną siłą napędową motoryzacji.

W krajach Unii (bez Cypru i Malty, które nie przysłały danych statystycznych) nastąpił w grudniu spadek o 3,2 proc. do 1 008 638 pojazdów, mniejszy niż w listopadzie (-7,1) czy październiku (-16,6), dając w całym roku rynek 13,36 mln sztuk. Na roczny wynik wpłynęło zakończenie w wielu krajach rządowych programów sprzyjających wymianie taboru — wyjaśniła organizacja z siedzibą w Brukseli.

Na największym europejskim rynku, w Niemczech koniec roku był dobry: w grudniu sprzedaż skoczyła o 6,9 proc., ale w całym roku nastąpił spadek o 23,4 proc., bo program dopłat za złomowanie skończył się w 2009 r.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama