Odsuwa się prywatzyacja PKP Intercity

Strata przewoźnika za 2010 rok wynosi 150 mln zł. Zaplanowana na ten rok prywatyzacja znowu się opóźnia

Aktualizacja: 28.01.2011 03:02 Publikacja: 28.01.2011 02:59

Odsuwa się prywatzyacja PKP Intercity

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

– Wynik spółki za 2010 rok jest zbliżony do tego wypracowanego po pierwszym półroczu. To pokazuje, że w drugim półroczu spółka zaczęła na siebie zarabiać – mówi Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity.

Strata po pierwszym półroczu 2010 wyniosła ok. 150 mln zł. – Zazwyczaj drugie półrocze jest dużo lepsze od pierwszego. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy spółka wychodziła na zero lub zarabiała kilka milionów złotych. To przewozy w trzecim i czwartym kwartale sprawiały, że zysk za cały rok wynosił kilkadziesiątmilionów złotych – wskazuje Czesław Warsewicz, były prezes PKP InterCity. Jak dodaje, to w jakiej spółka jest kondycji, okaże się najwcześniej po podsumowaniu działalności w pierwszym półroczu 2011 roku. – Spółka ma dobre podstawy do uzyskania pozytywnych wyników finansowych w roku 2011 – zapewnia prezes Mędza.

Spółka jest już po pierwszym etapie restrukturyzacji, która przewidywała zwolnienie ok.

1,8 tys. osób z 8,8 tys. zatrudnionych w PKP InterCity w październiku 2010 roku. – W zeszłym roku zatrudnienie zmniejszyło się o ok. 900 osób w wyniku odejść naturalnych oraz podjętych działań restrukturyzacyjnych – wyjaśnia Grzegorz Mędza. Program dobrowolnych odejść PKP InterCity miał  kosztować do 45 mln zł. Kosztował ponad 16 mln zł i objął 650 osób. Każdy z pracowników, który się do niego zakwalifikował, otrzymał 25 tys. zł jednorazowej odprawy.

[wyimek]25 tys. złodprawy dostają osoby objęte programem dobrowolnych odejść[/wyimek]

Na wynik PKP InterCity wpływają m.in. długi Przewozów Regionalnych, na które zarząd powinien, zdaniem Czesława Warsewicza, utworzyć rezerwę oraz długi PKP InterCity wobec PKP Polskich Linii Kolejowych i PKP SA za korzystanie z torów i wynajem kas. Wynoszą one ponad 100 mln zł. Ostatnia rata wynikająca z ugody podpisanej z PKP PLK ma zostać spłacona we wrześniu tego roku.

Słabe wyniki finansowe i spadek liczby klientów sprawiają, że kolejny raz odsuwa się w czasie prywatyzacja PKP InterCity. Jak powiedział w rozmowie z „Rz” Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport, prywatyzacja nie nastąpi w tym roku i zapewne nie w roku przyszłym. Najpierw spółka musi odzyskać zaufanie klientów i poprawić kondycję finansową. W rozmowie z PAP wiceszef resortu infrastruktury powiedział, iż poprawa reputacji spółki ma być zadaniem nowego zarządu. Zmiany personalne mają nastąpić w najbliższych dniach.

[ramka][srodtytul]Prywatyzacja w grupie PKP[/srodtytul]

W tym roku sprywatyzowane mają zostać m.in. Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, PKP Energetyka i PKP Cargo. Trwa wybór nowego właściciela akcji PNI. PKP Cargo miało zostać sprywatyzowane przez wejście na giełdę. Teraz, jak powiedział PAP Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, rozważane jest wejście do spółki inwestora branżowego lub inwestora finansowego. Na początku lutego resort zaprosi zainteresowanych do rozmów. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

– Wynik spółki za 2010 rok jest zbliżony do tego wypracowanego po pierwszym półroczu. To pokazuje, że w drugim półroczu spółka zaczęła na siebie zarabiać – mówi Grzegorz Mędza, prezes PKP InterCity.

Strata po pierwszym półroczu 2010 wyniosła ok. 150 mln zł. – Zazwyczaj drugie półrocze jest dużo lepsze od pierwszego. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy spółka wychodziła na zero lub zarabiała kilka milionów złotych. To przewozy w trzecim i czwartym kwartale sprawiały, że zysk za cały rok wynosił kilkadziesiątmilionów złotych – wskazuje Czesław Warsewicz, były prezes PKP InterCity. Jak dodaje, to w jakiej spółka jest kondycji, okaże się najwcześniej po podsumowaniu działalności w pierwszym półroczu 2011 roku. – Spółka ma dobre podstawy do uzyskania pozytywnych wyników finansowych w roku 2011 – zapewnia prezes Mędza.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca