Reklama

Rowerzysta poprowadzi samochód

Wobec nietrzeźwego rowerzysty nie będzie już obligatoryjnie orzekany zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych – zauważa prokurator Prokuratury Rejonowej w Żarach

Publikacja: 07.02.2011 09:53

Rowerzysta poprowadzi samochód

Foto: Rzeczpospolita, Paweł Gałka

Red

Dość prosta w sensie legislacyjnym nowelizacja art. 42 § 2 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/1995_99/DU1997Nr%2088poz%20553.asp]kodeksu karnego[/link] wyeliminowała z treści tego przepisu dwukrotnie użyte słowo “mechanicznych”. W ten sposób wprowadziła doniosłe skutki w zakresie orzekania wobec nietrzeźwych (i będących pod wpływem środków odurzających) kierujących środka karnego, tj. zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2011/17/poz.78.htm]Nowela z 25 listopada 2010 r. (DzU nr 17, poz. 78)[/link] wchodzi w życie 25 lutego 2011 r.

[srodtytul]Zastrzeżenia Trybunału[/srodtytul]

Praprzyczyną tej zmiany był wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 kwietnia 2009 r. (P 7/08), w którym stwierdzono, że art. 178a § 2 k. k. jest zgodny z art. 32 ust. 1 konstytucji oraz nie jest niezgodny z jej art. 2 i art. 31 ust. 3. Na gruncie tej sprawy zrodziły się wątpliwości co do prawidłowości regulacji z art. 42 § 2 k. k. Wobec tego Trybunał Konstytucyjny 5 maja 2009 r. (S 2/09) wydał postanowienie sygnalizacyjne, w którym dostrzegł – odnotowany wcześniej również przez praktyków i przedstawicieli doktryny – niewłaściwy zakres podmiotowy zakazu z art. 42 § 2 k. k. W treści postanowienia, zwracając uwagę na niespójność tej regulacji z systemem prawnym Rzeczypospolitej, zasygnalizował Sejmowi potrzebę podjęcia inicjatywy ustawodawczej w celu zmiany stanu prawnego.

Zastrzeżenia Trybunału wiązały się bowiem z faktem, że przepis art. 42 § 2 k. k. nie tylko pozwalał, ale wręcz nakazywał surowsze traktowanie w zakresie orzekanych środków karnych nietrzeźwych kierowców pojazdów niemechanicznych (głównie rowerów) niż kierowców pojazdów mechanicznych (głównie samochodów).

[srodtytul]Jednośladowy miał gorzej[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Przed nowelizacją sytuacja procesowa nietrzeźwego rowerzysty przedstawiała się znacznie gorzej niż nietrzeźwego kierującego samochodem. W obu wypadkach, na podstawie art. 42 § 2 k.k., sąd obligatoryjnie orzekał zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych albo pojazdów mechanicznych określonego rodzaju. Ponadto w stosunku do nietrzeźwych rowerzystów, na podstawie art. 42 § 1 k.k., orzekano dodatkowy środek karny, tj. zakaz prowadzenia określonego rodzaju pojazdu niemechanicznego (rowerów).

Jakkolwiek ww. przepis przewidywał fakultatywność w orzekaniu zakazu prowadzenia rowerów, ponieważ przesłanką do takiego orzeczenia było skazanie osoby uczestniczącej w ruchu za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, w szczególności jeżeli z okoliczności popełnionego przestępstwa wynikało, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę zagraża bezpieczeństwu w komunikacji, to w rzeczywistości orzekanie tego środka karnego następowało właściwie zawsze.

Jednoczesne orzekanie obu rodzajów zakazu było (i jest) dopuszczalne, ponieważ w polskim prawie karnym nie obowiązuje zasada konkurencji środków karnych rozumiana jako możliwość orzeczenia tylko jednego środka karnego i wyłączenia możliwości orzeczenia innego środka w tym samym postępowaniu i wobec tej samej osoby (zob. postanowienie SN z 25 października 2007 r., I KZP 32/07).

Zasadność praktyki orzekania wobec nietrzeźwych rowerzystów nie tylko obowiązkowego zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, ale również zakazu prowadzenia rowerów, znalazła również potwierdzenie w linii orzeczniczej Sądu Najwyższego (m.in. uchwała z 26 września 2002 r., I KZP 20/02, wyrok z 6 lipca 2006 r., IV KK 146/06, postanowienie z 29 sierpnia 2007 r., I KZP 29/07). Wskazuje się, że konieczność orzeczenia zakazu prowadzenia rowerów wynika z faktu, że środek karny w postaci zakazu prowadzenia określonego rodzaju pojazdu powinien dotyczyć przede wszystkim tego pojazdu, który był przedmiotem czynności wykonawczej, czyli przy użyciu którego popełniono przestępstwo.

W rezultacie przed nowelizacją mieliśmy do czynienia z paradoksalną sytuacją, w której sprawca przestępstwa z art. 178a § 2 k.k., którego czyn – co do zasady – cechuje mniejszy stopień społecznej szkodliwości, ponosił dalej idące dolegliwości niż sprawca czynu z art. 178a § 1 k.k. Tak więc wobec kierującego rowerem orzekano również zakaz prowadzenia samochodów, mimo że jego czyn nie pozostawał w jakimkolwiek związku z prowadzeniem samochodu w stanie nietrzeźwości. Reguła “podwójnego karania” nie funkcjonowała natomiast w przypadku nietrzeźwych kierujących pojazdami mechanicznymi, wobec których nie orzekano zakazu prowadzenia rowerów.

[srodtytul]Racjonalne orzekanie[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Nowela art. 42 § 2 k.k., rozszerzając zakres orzekania zakazu, oprócz tego, że czyni zadość poczuciu społecznej sprawiedliwości, pozwala również, aby sąd przy wyrokowaniu zastosował taki środek karny, który pozostaje w związku funkcjonalnym z popełnionym czynem. Omawiany zakaz będzie bowiem dotyczył “pojazdów albo pojazdów określonego rodzaju”, co pozwoli sądowi na większą elastyczność w określaniu zakresu tego środka oraz sprawi, że zakaz będzie pozostawał w ścisłym związku z popełnionym czynem.

Należy jednak podkreślić, że omawiana zmiana nie wyłączyła możliwości orzeczenia wobec sprawcy czynu z art. 178a § 2 k. k. zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Możliwość taka w nowym stanie prawnym ciągle istnieje, ale nie jest obowiązkowa, co stwarza podstawy do przypuszczenia, że przyczyni się to do bardziej racjonalnego orzekania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, adekwatnego do okoliczności zdarzenia, w tym stopnia społecznej szkodliwości czynu i stopnia winy.

Dość prosta w sensie legislacyjnym nowelizacja art. 42 § 2 [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/1995_99/DU1997Nr%2088poz%20553.asp]kodeksu karnego[/link] wyeliminowała z treści tego przepisu dwukrotnie użyte słowo “mechanicznych”. W ten sposób wprowadziła doniosłe skutki w zakresie orzekania wobec nietrzeźwych (i będących pod wpływem środków odurzających) kierujących środka karnego, tj. zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. [link=http://akty-prawne.rp.pl/dzienniki/du/2011/17/poz.78.htm]Nowela z 25 listopada 2010 r. (DzU nr 17, poz. 78)[/link] wchodzi w życie 25 lutego 2011 r.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama