Konieczny kredyt na nowe tory

W latach 2010 – 2013 na nowe tory mamy wydać 21,55 mld zł – zakłada rządowy „Wieloletni program inwestycji kolejowych”

Publikacja: 29.03.2011 04:32

Tory, kolej

Tory, kolej

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

To tyle, ile rząd wydaje na drogi w ciągu roku.

Przygotowany przez resort infrastruktury program trafił do konsultacji społecznych. Zgodnie z jego założeniami po zakończeniu programu w Polsce ma przybyć prawie 2,5 tys. km nowych linii.

Wydatki PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie torów, mają być finansowane z budżetu państwa, środków własnych spółki, dotacji unijnych i kredytów. Od 2010 roku chcemy wydać w sumie 14,3 mld zł unijnego wsparcia. Z tego prawie 3 mld zł – po roku 2013.

Jak przyznaje w programie resort infrastruktury, by sięgnąć po te pieniądze, niezbędne będzie zaciągnięcie w Europejskim Banku Inwestycyjnym kredytu w wysokości 1 mld euro (ok. 4 mld zł) na pokrycie wkładu własnego. Pierwsze 105,8 mln zł z tej puli mamy wykorzystać już w tym roku. Na zaciągnięcie zobowiązania resort finansów nie chce jednak zgodzić się od ponad roku. Argumentuje to brakiem inwestycji kolejowych potrzebujących finansowego wsparcia.

Ministerstwo Finansów szacuje, że do 2013 roku wykorzysta w sumie 1,8 mld zł kredytu z EBI, a po tej dacie kolejne 1,1 mld zł. Reszta środków w wysokości ok. 1 mld zł pozostanie w rezerwie.

PKP Polskie Linie Kolejowe zaciągnęła już w EBI dwa kredyty w wysokości 300 mln euro i 400 mln euro. Ten ostatni na modernizację torów z Gdyni do Warszawy.

W planach rząd ma przyspieszenie inwestycji kolejowych. W tym roku planuje wydać ok. 4 mld zł, a już w dwóch następnych latach nakłady mają wynieść po ok. 8 mld zł. – Pytanie, czy firmy wykonawcze są w stanie przerobić więcej niż 5 mld zł rocznie, a PKP PLK odpowiednio szybko przygotowywać inwestycje i uzyskać wszelkie niezbędne pozwolenia – mówi Adrian Furgalski, ekspert ds. kolei.

Pozytywnym sygnałem jest zapowiadane zwiększenie wydatków na utrzymanie torów do 1,35 mld zł w 2013 r.

 

To tyle, ile rząd wydaje na drogi w ciągu roku.

Przygotowany przez resort infrastruktury program trafił do konsultacji społecznych. Zgodnie z jego założeniami po zakończeniu programu w Polsce ma przybyć prawie 2,5 tys. km nowych linii.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku