To tyle, ile rząd wydaje na drogi w ciągu roku.
Przygotowany przez resort infrastruktury program trafił do konsultacji społecznych. Zgodnie z jego założeniami po zakończeniu programu w Polsce ma przybyć prawie 2,5 tys. km nowych linii.
Wydatki PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie torów, mają być finansowane z budżetu państwa, środków własnych spółki, dotacji unijnych i kredytów. Od 2010 roku chcemy wydać w sumie 14,3 mld zł unijnego wsparcia. Z tego prawie 3 mld zł – po roku 2013.
Jak przyznaje w programie resort infrastruktury, by sięgnąć po te pieniądze, niezbędne będzie zaciągnięcie w Europejskim Banku Inwestycyjnym kredytu w wysokości 1 mld euro (ok. 4 mld zł) na pokrycie wkładu własnego. Pierwsze 105,8 mln zł z tej puli mamy wykorzystać już w tym roku. Na zaciągnięcie zobowiązania resort finansów nie chce jednak zgodzić się od ponad roku. Argumentuje to brakiem inwestycji kolejowych potrzebujących finansowego wsparcia.
Ministerstwo Finansów szacuje, że do 2013 roku wykorzysta w sumie 1,8 mld zł kredytu z EBI, a po tej dacie kolejne 1,1 mld zł. Reszta środków w wysokości ok. 1 mld zł pozostanie w rezerwie.