Pierwszy przetarg na budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) zostanie ogłoszony w II kwartale tego roku. Postępowanie ma dotyczyć dziesięciu punktów w ciągu autostrady A2 między Strykowem i Konotopą oraz na obwodnicy Mińska Mazowieckiego i jednego na trasie A18 w kierunku granicy niemieckiej w Olszynie. – Postępowanie będzie dotyczyć zarówno MOP kategorii II, czyli stacji benzynowych, jak i kategorii III, przy których muszą powstać miejsca noclegowe – mówi Andrzej Maciejewski, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Plany budowy
Następne przetargi zaplanowane są na III kwartał tego roku. Mowa o budowie 15 stacji lub hoteli na trasie A1 z Torunia do Strykowa oraz 13 punktów przy autostradzie A4 na odcinku z Szarowa do wschodniej gra-nicy Polski. – Obecnie mamy 17 miejsc obsługi podróżnych w całej Polsce. W zeszłym roku z tytułu ich dzierżawy do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 60 mln zł. W przyszłym roku ich liczba ma się zwiększyć do 56, a szacowane wpływy z nich do roku 2015 mają wynosić ok. 500 mln zł – mówi Andrzej Maciejewski.
Firma, która wygra przetarg, ma 12 miesięcy na wybudowanie MOP II kategorii i 18 na budowę obiektu III kategorii.
Swoje przetargi ogłaszają też koncesjonariusze. – Rozstrzygnęliśmy przetarg na budowę stacji benzynowej oraz punktu gastronomicznego na powstającym odcinku między Grudziądzem a Toruniem i jednego punktu na istniejącym odcinku – mówi Ewa Łydkowska, rzecznik GTC, spółki, która buduje i będzie zarządzać autostradą A1 z Gdańska do Torunia. Żaden chętny nie zgłosił się do budowy hoteli na autostradzie A1.
Złoty interes
Koszt budowy jednego miejsca to ok. 10 – 20 mln zł, średni koszt dzierżawy z jednego obiektu wynosi ok. 1,84 mln zł rocznie. Do Krajowego Funduszu Drogowego wpływa też 3 proc. rocznych obrotów. To dla 17 MOP łączna kwota 30 mln zł rocznie. Przetarg wygrywa ta firma, która zaoferuje najwyższy czynsz dzierżawny. – Podobnie sprawa wygląda w przypadku naszej autostrady – mówi Łydkowska.