Tiger traci, zyskują inne energetyki

Sądowy spór FoodCare z Dariuszem Michalczewskim osłabił pozycję rynkową napoju Tiger. Chętnych, aby zająć jego miejsce, nie brakuje

Publikacja: 07.05.2011 09:00

Tiger traci, zyskują inne energetyki

Foto: Rzeczpospolita

Zakaz sądowy dotyczący produkcji i sprzedaży napoju energetycznego Tiger przez firmę FoodCare sprawił, że markę coraz trudniej znaleźć na półkach w polskich sklepach. W pierwszym kwartale 2011 r. wielkość jej sprzedaży mogła być o niemal 40  proc. niższa niż przed rokiem – ustaliła "Rz".

O wstrzymanie sprzedaży tigera przez FoodCare wystąpiła fundacja Równe Szanse należąca do Dariusza Michalczewskiego, właściciela znaku towarowego Tiger. Były bokser zerwał umowę z tą firmą pod koniec 2010 r., ponieważ przestała mu płacić za korzystanie ze znaku. Licencji udzielił grupie Maspex, która wprowadziła na rynek swoją wersję napoju Tiger. Na razie firma ta nie podaje, jakie wyniki notuje jej energetyk. Dorota Liszka, rzecznik prasowy Maspeku przyznaje jedynie, że są coraz lepsze.

FoodCare, który uważa się za autora sukcesu tigera – wyprzedził red bulla i został liderem polskiego rynku napojów energetycznych – nie zamierza zrezygnować z marki i zapowiada walkę przed sądem.

Tymczasem na zamieszaniu wokół tigera zaczęli  korzystać jego konkurenci. W pierwszym kwartale tego roku o 27 proc. urosła sprzedaż marki Riders należącej do firmy Ustronianka. Udziały rynkowe o niecały 1 pkt proc. poprawiła Green Up należąca do spółki Herbapol Lublin. Natomiast o 69 proc. urosła wielkość sprzedaży trzeciej na rynku marki Burn należącej do koncernu Coca-Cola.

Napojowy gigant, tak jak pozostali gracze, podkreśla, że lepsze wyniki zawdzięcza realizowanej strategii, a nie zamieszaniu na rynku.  Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska, tłumaczy, że firma m.in. wprowadziła na rynek burna z dodatkiem soków. Dodaje także, że Coca-Cola koncentruje się na działaniach promocyjnych w dużych miastach, gdzie popyt na napoje energetyczne jest największy.

Udziały sięgające 30 proc. – które w czasach świetności miał tiger – to łakomy kąsek dla pozostałych firm, ponieważ rynek napojów energetycznych zaczął się już nasycać.

Firma Nielsen podaje, że w pierwszym kwartale 2011 roku wielkość sprzedaży energetyków urosła o 2 proc. W tym czasie jej wartość skurczyła się o 4 proc. Powód? Firmy walczą o rynek, obniżając ceny. Niską ceną do kupowania swojego tigera zachęca Maspex. Dorota Liszka, rzecznik prasowy  firmy, informuje, że od dwóch tygodni w całym kraju cena sugerowana tego napoju wynosi 1,99 zł. Dodaje, że jest to jednak promocja czasowa.

Iwona Jacaszek tłumaczy, że na spadek wartości rynku ma także wpływ rosnący udział dyskontów w sprzedaży energetyków w Polsce.

Zakaz sądowy dotyczący produkcji i sprzedaży napoju energetycznego Tiger przez firmę FoodCare sprawił, że markę coraz trudniej znaleźć na półkach w polskich sklepach. W pierwszym kwartale 2011 r. wielkość jej sprzedaży mogła być o niemal 40  proc. niższa niż przed rokiem – ustaliła "Rz".

O wstrzymanie sprzedaży tigera przez FoodCare wystąpiła fundacja Równe Szanse należąca do Dariusza Michalczewskiego, właściciela znaku towarowego Tiger. Były bokser zerwał umowę z tą firmą pod koniec 2010 r., ponieważ przestała mu płacić za korzystanie ze znaku. Licencji udzielił grupie Maspex, która wprowadziła na rynek swoją wersję napoju Tiger. Na razie firma ta nie podaje, jakie wyniki notuje jej energetyk. Dorota Liszka, rzecznik prasowy Maspeku przyznaje jedynie, że są coraz lepsze.

Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont