Reklama

Działa już „asysta” – usługa doradztwa dla firm

Od dziś przedsiębiorcy mogą korzystać z „asysty” nowej usługi doradczej współfinansowanej z programu „Kapitał ludzki”. Doradztwo ma pomóc w rozwoju mikro, małych i średnich firm

Publikacja: 23.05.2011 15:32

„Asystę" wprowadziła pilotażowo Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Usługa jest kierowana do wszystkich przedsiębiorstw z sektora MSP, choć Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP nie ukrywa, że agencją kieruje szczególna troska o mikro firmy.

– Sektor małych i średnich przedsiębiorstw to 99,8 proc. wszystkich firm w Polsce, ale aż 96,3 proc. to mikro firmy. Prawie ¼ najmniejszych przedsiębiorstw pada po roku działalności. Chcemy tą tendencję zniwelować – tłumaczy Lublińska-Kasprzak. Usługa składa się z dwóch etapów.

– Pierwszy to diagnoza potrzeb i problemów biznesowych przedsiębiorcy. Drugi to doradztwo w ich zakresie - wyjaśnia Aneta Wilmańska, wiceprezes PARP. Doradztwem objęte są cztery podstawowe obszary działalności firmy – wymogi formalno-prawne, marketing, organizacja i finanse.

– Szczególnie ważny jest ten ostatni obszar, bo jak wskazują nasze badania 2/3 przedsiębiorców nie interesuje się zewnętrznym finansowaniem – wskazuje Lublińska-Kasprzak. – Będziemy m.in. doradzać przedsiębiorcom w zakresie pozyskania dotacji unijnych oraz pożyczek i poręczeń z pieniędzy krajowych, a także przy tworzeniu biznes planów – mówi Wojciech Szczepanik, wiceprezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego , która wraz z PARP inicjowała powstanie nowej usługi.

– Doradztwem w ramach usługi zamierzamy objąć 50 przedsiębiorców, czeka na nich czterech profesjonalnych doradców. Porad będziemy udzielać w Krakowie, Nowym Sączu oraz podczas dyżurów pozamiejscowych, a także podczas wizyt u przedsiębiorców – dodaje Szczepanik.

Reklama
Reklama

Pilotaż nowej usługi jest finansowany z programu operacyjnego „Kapitał ludzki". Koszt to 2,88 mln zł. Przedsiębiorcy też będą płacić za usługę, ale jedynie 5 proc. jej wartości nie więcej niż 120 zł. Maksymalny czas usługi to łącznie 24 h.

– Nie chcemy jednak tracić kontaktu z firmami, którym pomożemy i będziemy się z nimi również kontaktować telefonicznie i mailowo już po zakończeniu usługi – mówi Szczepanik.  Program będzie działał przez 6 miesięcy na terenie jedenastu regionów, ale mogą z niego korzystać przedsiębiorcy ze wszystkich województw, gdyż nie obowiązuje żadna rejonizacja. Porady będzie można pozyskać w 21 instytucjach, głównie w agencjach rozwoju regionalnego i przedsiębiorczości. Patrząc na mapę uderza brak tego typu ośrodków na wschodzie i północy kraju, ale jak wyjaśnia Lublińska-Kasprzak wynika to ze słabości instytucjonalnej podmiotów tam działających.

– Mam nadzieję, że od nowego roku jak usługa się przyjmie i stanie się standardową również w tych regionach będzie świadczona dzięki wykorzystaniu środków z programu operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej" - mówi prezes PARP. Podczas pilotażu PARP chce łącznie dotrzeć do 1000 przedsiębiorstw zarówno nowopowstających, jak i działających na rynku od kilku lat.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama