Tablety dostały zadyszki

Ekscytacja wokół tabletów wygasa. Analitycy wskazują, że większość urządzeń sprzedaje się słabo, a producenci zmniejszają produkcję

Publikacja: 20.06.2011 13:23

Tablety dostały zadyszki

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Jeszcze kilka miesięcy temu nowe modele multimedialnych tabletów były oczkiem w głowie największych producentów elektroniki. Kolejne premiery następowały co kilka dni, dzięki czemu dziś na globalnym rynku dostępnych jest ponad 70 modeli tabletów takich firm jak Samsung, Motorola Mobility, LG, Asus, HTC czy Apple.

Na rynku pojawiły się jednak pierwsze oznaki zwątpienia w potencjał dotykowych komputerów w formacie tabliczki. Jak wynika z najnowszego raportu dobrze poinformowanego chińskiego dziennika DigiTimes, producenci sprzętu montujący w Państwie Środka swoje urządzenia, są rozczarowani słabą sprzedażą tabletów i zmniejszyli zakontraktowane na resztę roku dostawy sprzętu o średnio ok. 10 proc. Jak dodaje DigiTimes, uwolnione moce produkcyjne największych producentów zostały skierowane na produkcje smartfonów.

Doniesienia od producentów i dostawców części pokrywają się z krytyczną analizą rynku tabletów autorstwa banku inwestycyjnego JP Morgan, który wskazał że pierwsze redukcje zamówień na części można było zaobserwować już na początku marca. To efekt nie spełniania oczekiwań przez kolejne tablety dużych producentów elektroniki. I tak np. Motorola Xoom, jeden z pierwszych tabletów z systemem operacyjnym Android 3 (zaprojektowanym specjalnie dla tabletów), sprzedał się od czasu zimowej premiery w liczbie ok. 250 tys. egzemplarzy. Słabe recenzje zbiera także Samsung Galaxy Tab 10.1 (statystyk dotyczących sprzedaży jeszcze nie ma). Niszową ciekawostką pozostał Asus Eee Pad Transformer, czyli hybryda tabletu z laptopem.

Według większości komentatorów przyczyną słabej sprzedaży urządzeń jest system operacyjny Google Android 3. Skrytykowali go m.in. analitycy Goldman Sachs i Jefferies & Co., wskazując na niską intuicyjność i niewielki zasób aplikacji, które można wgrać do urządzenia. – Niedopracowanie oprogramowania przyczynia się do słabej sprzedaży urządzeń i umacnia pozycję iPada Apple – napisali eksperci w analizie. Jak dodają, dla większości klientów punktem odniesienia jest oferta Apple, którego iPada można wyposażyć w około 100 tys. dodatkowych aplikacji. Co więcej, według badań firma IDC, iPad i telefon iPhone to platformy które twórcy aplikacji wybierają w pierwszej kolejności, ze względu na duży udział w rynku. Jak szacuje Goldman Sachs, obecny udział Apple w globalnym rynku tabletów wynosi ok. 66 proc.

James Chung, rzecznik Samsunga, niedawno publicznie zaprzeczał pogłoskom o spowolnieniu na rynku tabletów, nazywając pesymistyczne analizy „bezpodstawnymi". Pech chciał, że jego zapewniania zbiegły się w czasie z kolejnymi niewesołymi informacjami, tym razem dotyczącymi urządzenia Blackberry PlayBook od Research In Motion. RIM w pierwszym kwartale sprzedał ok. 500 tys. urządzeń. Dla porównania, wynik Apple w czasie pierwszego weekendu sprzedaży iPada 2 to ok. 300 tys.

Dominujący na rynku tabletów iPad firmy Apple na razie nie jest zagrożony detronizacją. Jak pisze w swojej analizie Mark Moskowitz z JP Morgan, mimo rozczarowań, rynek tych urządzeń ma przed sobą duże perspektywy wzrostu (prognoza sprzedaży na 2011 r. to ok. 55 mln sztuk na świecie), ale podmioty inwestujące w akcje producentów sprzętu i komponentów elektronicznych powinny wybrać te, które uczestniczą w budowie iPada, bo ten sprzęt ma przed sobą największe perspektywy w branży.

Jeszcze kilka miesięcy temu nowe modele multimedialnych tabletów były oczkiem w głowie największych producentów elektroniki. Kolejne premiery następowały co kilka dni, dzięki czemu dziś na globalnym rynku dostępnych jest ponad 70 modeli tabletów takich firm jak Samsung, Motorola Mobility, LG, Asus, HTC czy Apple.

Na rynku pojawiły się jednak pierwsze oznaki zwątpienia w potencjał dotykowych komputerów w formacie tabliczki. Jak wynika z najnowszego raportu dobrze poinformowanego chińskiego dziennika DigiTimes, producenci sprzętu montujący w Państwie Środka swoje urządzenia, są rozczarowani słabą sprzedażą tabletów i zmniejszyli zakontraktowane na resztę roku dostawy sprzętu o średnio ok. 10 proc. Jak dodaje DigiTimes, uwolnione moce produkcyjne największych producentów zostały skierowane na produkcje smartfonów.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku