Trzy nowości od Kompanii Piwowarskiej

Największe browary próbują ożywić nasycony rynek piwa w Polsce. Stawiają na produkty niszowe

Publikacja: 07.09.2011 04:00

Trzy nowości od Kompanii Piwowarskiej

Foto: Bloomberg

Wczoraj Kompania Piwowarska ogłosiła, że wprowadza na rynek żubra ciemnozłotego. Od znanej do tej pory wersji jasnej pełnej – która daje mu drugie miejsce pośród najpopularniejszych piw w Polsce – różni się poza kolorem także aromatem toffi i karmelu. Jest także o ponad 20 groszy droższy.

Lider rynku piwa w Polsce wprowadzi także limitowaną edycję marki Redd's o smaku żurawinowym. Natomiast w październiku tego roku na ogólnopolskim rynku chce zaistnieć ze znanym na Śląsku książęcym. Będzie pod tą marką oferować piwo pszeniczne. Powód? Z szacunków Kompanii Piwowarskiej wynika, że od dwóch lat sprzedaż piw pszenicznych w Polsce rośnie w tempie ok. 30 proc.

Nowy żubr ma być dostępny w sprzedaży od września tego roku do lutego 2012 r. Ale  jeżeli się przyjmie, to raczej nie zniknie z półek. – Obecnie żubra kupuje ok. 4,5 mln Polaków. Kolejne 1,5 mln deklaruje, że są gotowi po niego sięgnąć. To właśnie przede wszystkim do nich kierujemy żubra ciemnozłotego – wyjaśnia Marek Wziątek, marketing menedżer marki Żubr.

19 mld zł wart jest polski rynek piwa wg firmy Euromonitor International

Tak liczna grupa konsumentów w czasach, gdy polski rynek piwa zaczyna się nasycać, jest dla producentów piwa na wagę złota. W ubiegłym roku to właśnie największe firmy odczuły skutki wyhamowania popytu na piwo w Polsce. W roku obrotowym, który zakończył się 31 marca, wolumen sprzedaży Kompanii Piwowarskiej skurczył się o prawie 4 proc.

– Sprzedaż piwa w Polsce ma za sobą okres szybkiego wzrostu. W kolejnych może rosnąć o 1 – 2 proc. Producenci muszą więc dostosować swoją ofertę do dojrzałego rynku – mówi Jessica Spence, wiceprezes Kompanii Piwowarskiej do spraw marketingu.

Lider branży zdecydował się na wprowadzenie nowości jesienią, aby m.in. zwiększyć swoją sprzedaż poza sezonem, który przypada na lipiec i sierpień. Strategia Kompanii Piwowarskiej nie zakłada tworzenia od zera kolejnych piw jasnych pełnych. Firma chce natomiast zróżnicować ofertę marek, które już posiada. Jessica Spence zapowiedziała w rozmowie z „Rz", że w przyszłym roku firma skupi się na innowacjach dotyczących tyskiego, najpopularniejszego piwa w Polsce.

O tym, że Polacy zaczynają się nudzić piwami jasnymi pełnymi, w których produkcji przodują koncerny, świadczą wyniki browarów regionalnych specjalizujących się w warzeniu piw niszowych, czyli m.in. smakowych i niepasteryzowanych. W pierwszej połowie tego roku sprzedaż części z nich urosła o 20 – 30 proc.

Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy grupy Żywiec, wicelidera rynku, zwraca uwagę, że udział tzw. piw specjalnych od 2008 r. zwiększył się o ok. 2,5 pkt proc., do ponad 5 proc. Korzystają na tym m.in. oferowany przez nią pszeniczny paulaner czy desperados o smaku tequili. Sprzedaż tego ostatniego w pierwszej połowie 2011 r. zwiększyła się o ok. 20 proc.

Wiosną tego roku żywiec wprowadził na rynek niepasteryzowane leżajsk, specjal i królewskie. Od 2010 r. nie poddanego pasteryzacji kasztelana na rynku ogólnopolskim sprzedaje trzeci w branży Carlsberg Polska. Piotr Zając, menedżer marki Kasztelan, szacuje, że obecnie udział piw niepasteryzowanych w całym rynku wynosi ok. 2 proc., a do końca roku może zwiększyć się o 1 pkt proc.

– Lagery nie przestaną być najpopularniejszymi piwami w Polsce, ale ich dominacja będzie się stopniowo zmniejszać – uważa Tołwiński.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Rodzaje trunków

Na świecie, według różnych szacunków, jest 80 – 100 gatunków piwa. W Polsce można kupić zaledwie kilka z nich (liderem różnorodności jest Belgia). Nasz rynek zdominowały jasne lagery, czyli piwa dolnej fermentacji. Ich udział przekracza 90 proc. Nadal niszowe, choć coraz popularniejsze, są piwa ciemne – w tym portery i koźlaki – smakowe oraz pszeniczne.

Wczoraj Kompania Piwowarska ogłosiła, że wprowadza na rynek żubra ciemnozłotego. Od znanej do tej pory wersji jasnej pełnej – która daje mu drugie miejsce pośród najpopularniejszych piw w Polsce – różni się poza kolorem także aromatem toffi i karmelu. Jest także o ponad 20 groszy droższy.

Lider rynku piwa w Polsce wprowadzi także limitowaną edycję marki Redd's o smaku żurawinowym. Natomiast w październiku tego roku na ogólnopolskim rynku chce zaistnieć ze znanym na Śląsku książęcym. Będzie pod tą marką oferować piwo pszeniczne. Powód? Z szacunków Kompanii Piwowarskiej wynika, że od dwóch lat sprzedaż piw pszenicznych w Polsce rośnie w tempie ok. 30 proc.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?