Panda moze być tańsza

Fiat rozpoczął we Włoszech produkcję nowej pandy. Obecny model z Tychów będzie produkowany jeszcze w przyszłym roku

Publikacja: 16.12.2011 02:15

Sergio Marchionne, szef Fiata, chce sprzedać w 2012 r. około 200 tys. nowych pand

Sergio Marchionne, szef Fiata, chce sprzedać w 2012 r. około 200 tys. nowych pand

Foto: AFP

– Decyzja o przeniesieniu produkcji samochodów Panda z Polski do Włoch nie oznaczała braku szacunku dla Polski – podkreślił szef Fiata Sergio Marchionne na międzynarodowej premierze tego auta III generacji w Pomigliano d'Arco.

Przyznał, że nie miała ona czysto ekonomicznych podstaw, ale podyktowana była ochroną Fiata we Włoszech. – A co do Polski, to byliśmy i jesteśmy zachwyceni jakością. Wykorzystamy tę fabrykę, aby pokryć choć część powstałej próżni – dodał Marchionne.

Grupa z Turynu wydała

800 mln euro na nowe auto i zakład, także na przygotowanie nowej organizacji pracy. Fabryka w Pomigliano pod Neapolem produkuje już 1050 pand dziennie (ok. 300 tys. rocznie). Może zwiększyć produkcję, jeśli będzie rósł popyt.

W pierwszym etapie powstają auta z czterema silnikami, siedmioma opcjami wyposażenia i w dziesięciu kolorach. Panda przeszła gruntowną modernizację, jest większa i bardziej elegancka. Na głównych rynkach kosztuje poniżej 10 tys. euro. W Polsce pojawi się w połowie lutego; ceny jeszcze nie ustalono.

Według Automotive News Europe, powołującego się na Gianni Codę, dyrektora operacyjnego Fiata na Europę, Środkowy Wschód i Afrykę, koncern planuje w przyszłym roku sprzedaż w Europie 230 tys. pand. – Planujemy sprzedaż 180 – 190 tys. sztuk nowego modelu, reszta to będą modele Classic (nowa nazwa obecnego modelu Pandy – red.) – powiedział Coda.

Oznacza to duży spadek przyszłorocznej produkcji w fabryce Fiata Auto Poland w Tychach. W ubiegłym miesiącu panda stanowiła przeszło 41 proc. produkcji zakładu. Od stycznia do końca listopada wyjechało z zakładu 171,6 tys. pand. W tym samym czasie przed rokiem – ponad 220 tys.

– Decyzja o przeniesieniu produkcji samochodów Panda z Polski do Włoch nie oznaczała braku szacunku dla Polski – podkreślił szef Fiata Sergio Marchionne na międzynarodowej premierze tego auta III generacji w Pomigliano d'Arco.

Przyznał, że nie miała ona czysto ekonomicznych podstaw, ale podyktowana była ochroną Fiata we Włoszech. – A co do Polski, to byliśmy i jesteśmy zachwyceni jakością. Wykorzystamy tę fabrykę, aby pokryć choć część powstałej próżni – dodał Marchionne.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku