Na przekąski z musli i płatków zbożowych wydamy w tym roku w sklepach i sieciach handlowych – przy stałych cenach - 103,3 mln zł, o niemal 13 proc. więcej niż rok wcześniej – szacuje firma badawcza Euromonitor. - Rynek zdrowych przekąsek, mimo kryzysu, wciąż rośnie – potwierdza Bernard Węgierek, prezes Zakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów.
Kolejne miejsce zajmą drinki gotowe do spożycia, tzw. RDT. Ich sprzedaż detaliczna pójdzie w górę o 10 proc., do 77 mln zł. - Na świecie, w tym w Polsce, rośnie moda na RTD, co ma związek ze zmianą upodobań konsumentów: na znaczeniu zyskują słabsze alkohole. Kupują je głównie młodzi ludzie – wyjaśnia Jacek Jantoń, prezesa firmy winiarskiej Jantoń, która ma w swoje ofercie m.in. drink gotowy do spożycia pod marką BE4.
Ostatnie miejsce na podium zajmuje w 2012 r. woda butelkowana. W tym roku mamy widać na nią prawie 4 mld zł, o 8,1 proc. więcej niż w 2011 r. Czwartą pozycje w rankingu Euromonitora zajmuje żywność dla niemowląt: wzrost o 7,3 proc., do ok. 1,2 mld zł. Optymizmu Euromonitora nie podziela firma Nestle, czołowy gracz na tym rynku. - Spadająca liczba urodzeń może sprawić, że w roku 2012 oraz w kolejnych latach, rynek żywności dla niemowląt będzie się zmniejszał – obawia się Tomasz Retmaniak, dyrektor działu odżywek, Nestlé Nutrition. Trend ten może objąć mleka modyfikowane, mleka dla niemowląt, kaszki, gotowe posiłki oraz soki i napoje dla maluchów. Jednak, jak podkreśla, na korzyść Nestle Nestlé Nutrition powinny działać nowości produktowe, które firma wprowadziła w 2011 r. oraz fakt, że rodzice coraz chętniej sięgają po produkty dla dzieci powyżej 2. roku.
Piąte miejsce w rankingu Euromonitora przypadnie w tym roku makaronom. Wydatki na nie pójdą w górę o 6,5 proc., do niemal 907 mln zł. Zdaniem przedstawicieli branży rozwój tego rynku ma związek ze zmianą przyzwyczajeń kulinarnych Polaków, którzy do niedawna używali makaronów głównie jako dodatku do zup.
- Polacy zdecydowanie więcej podróżują, niż kiedyś i dzięki temu mają możliwość poznania kuchni innych krajów, w tym śródziemnomorskiej, w której królują makarony. Wzrost liczby restauracji włoskich też świadczy o popularności tej grupy produktów – mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy Maspeksu, właściciela Lubelli, lidera polskiego rynku pasty. - Oceniamy, że rynek makaronów powinien się rozwijać, ponieważ konsumenci będą poszukiwać pomysłów na szybkie, smaczne dania i coraz częściej będą eksperymentować w kuchni. A takie możliwości daje właśnie kategoria makaronowa – dodaje.