Wzmocnienie oznacza, zwiększenie wymogów dotyczących testów urządzeń w które wyposażane są lokomotywy, muszą one być m.in. testowane w akredytowanych laboratoriach.
Europejski system kontroli jazdy pociągów, czyli ECTS ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności europejskich kolei. Jest on częścią europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).
ETCS przekazuje informacje z centrum kontroli ruchu do pociągu, gdzie komputer pokładowy wykorzystuje je do wyliczenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości i automatycznie zwalnia, jeżeli pociąg jedzie za szybko.
Obecnie w Europie wykorzystywanych jest ponad 20 różnych systemów sygnalizacji. Nie są one ze sobą zgodne. Jeżeli lokomotywa ma kursować na trasach międzynarodowych trzeba dodać do niej dodatkowe systemy bezpieczeństwa i ponownie uzyskać autoryzację bezpieczeństwa wszystkich znajdujących się w niej systemów działających na terenie różnych państwa. To, jak wynika z wyliczeń KE może kosztować ponad 2 mln euro i potrwać do dwóch lat. ETCS ma te koszty wyeliminować.
Na dzień dzisiejszy alternatywą jest o wymiana silników na granicy, co oznacza znaczą stratę czasu.