Reklama

Bruksela unowocześnia europejską kolej

Komisja Europejska podjęła decyzję wzmocnienia procedur związanych z wyposażaniem pociągów i torów w europejski system kontroli jazdy pociągów

Publikacja: 25.01.2012 13:53

Wzmocnienie oznacza,  zwiększenie wymogów dotyczących testów  urządzeń w które wyposażane są lokomotywy, muszą one być m.in. testowane w akredytowanych laboratoriach.

Europejski system kontroli  jazdy pociągów, czyli ECTS ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności europejskich kolei.  Jest on  częścią europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

ETCS przekazuje   informacje   z centrum kontroli ruchu do pociągu, gdzie komputer pokładowy wykorzystuje je do wyliczenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości i automatycznie zwalnia, jeżeli pociąg jedzie za szybko.

Obecnie w Europie wykorzystywanych jest ponad 20 różnych systemów sygnalizacji.  Nie są one ze sobą zgodne. Jeżeli lokomotywa ma kursować na trasach międzynarodowych trzeba dodać do niej dodatkowe   systemy bezpieczeństwa i ponownie uzyskać autoryzację bezpieczeństwa  wszystkich znajdujących się w niej systemów działających na terenie różnych państwa. To, jak wynika z wyliczeń KE może kosztować ponad 2 mln euro i potrwać do dwóch lat. ETCS  ma te koszty wyeliminować.

Na dzień dzisiejszy alternatywą jest     o wymiana silników na granicy, co oznacza znaczą stratę czasu.

Reklama
Reklama

Szczególnie niekorzystnie odbija się to na przewoźnikach towarowych.  Chociaż transport kolejowy powinien być bardziej konkurencyjny na długich dystansach, każde przekroczenie granicy oznacza większe koszty i opóźnienia, co przekłada się na straty rynkowe i nadmierną eksploatację sieci drogowej.

W Europie w system  ETCS jest wyposażonych ponad 4 tys. km torów. Wyposażenie dla kolejnych 4 tys. zostało już zamówione.

Wzmocnienie oznacza,  zwiększenie wymogów dotyczących testów  urządzeń w które wyposażane są lokomotywy, muszą one być m.in. testowane w akredytowanych laboratoriach.

Europejski system kontroli  jazdy pociągów, czyli ECTS ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności europejskich kolei.  Jest on  częścią europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

Reklama
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Reklama
Reklama