Wyższa sprzedaż Carlsberga

W 2011 r. sprzedaż trzeciego producenta piwa w Polsce rosła w tempie dwucyfrowym. W tym roku ma być podobnie

Publikacja: 06.02.2012 15:28

Wyższa sprzedaż Carlsberga

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

- Rok 2011  był najlepszym w historii naszej firmy zarówno pod względem poziomu wyników finansowych, jak i pod względem udziałów rynkowych – mówi Jacek Pastuszka, prezes Carlsberg Polska, trzeciego producenta piwa w naszym kraju. Firma nie podaje rezultatów finansowych. Jej szef przyznaje jednak, że wszystkie najważniejsze wskaźniki, w tym zysk netto i przychody, rosły w ubiegłym roku w tempie dwucyfrowym.

W 2011 roku Carlsberg sprzedał około 6 mln l piwa, i 50 proc. niż w 2009 r. W tym czasie udziały firmy w polskim rynku piwa w ujęciu ilościowym zwiększyły się, jak podaje instytut badawczy Nielsen, z 13,5 do niemal 18 proc. na koniec ubiegłego roku (w grudniu 2010 r. wynosiły 15,5 proc.). Rekordowy dla Carlsberga był październik 2011 r. Udziały firmy wyniosły wówczas 18,5 proc.

Sprzedaż Carlsberg Polska rosła w ubiegłym roku szybciej od średniej rynkowej – w przypadku całej branży zwiększyła się o ok. 5 proc. -  głównie dzięki działaniom związanym z Euro2012. Firma, jako jeden ze sponsorów mistrzostw piłkarskich, już w ubiegłym roku zaczęła rozdawać bilety. Mogli otrzymać je nie tylko konsumenci, ale także dystrybutorzy i sklepy, z którymi współpracuje.

-  Zakładamy, że tegoroczne działania promocyjne związane z Euro sprawią, że w tym roku po raz kolejny nasza sprzedaż będzie rosła w tempie dwucyfrowym – zapowiada Jacek Pastuszka. – Nasz plan minimum to utrzymanie udziałów na poziomie 16-17 proc. – dodaje.

Oprócz Euro2012 na tegoroczne wyniki firmy może przełożyć się także kolejne piwo, które Carlsberg wprowadzi do sklepów na wiosnę.

W 2011 r. spośród marek Carlsberga największych awans zanotował Harnaś. Jego udziały na koniec 2011 roku wyniosły 5,2 proc. Były o 1 pkt. proc. wyższe niż w 2010 r. Marka zajmuje siódme miejsce na rynku. Do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych piw w Polsce wszedł Kasztelan, sprzedawany także w wersji niepasteryzowanej. Jego udziały w 2011 r. wyniosły 2,8 proc. i były o 0,6 pkt. proc. wyższe niż rok wcześniej.

Szybki rozwój sprawił, że Carlsberg osiągnął maksimum  mocy produkcyjnych w swoich zakładach. Dlatego rozpoczął instalację linii rozlewniczej w browarze w Brzesku. Inwestycja warta kilkadziesiąt milionów złotych ma zakończyć się w 2013 r.

Zdaniem prezesa Pastuszki w 2012 r. sprzedaż piwa w Polsce ma szansę, kolejny rok w rzędu, zwiększyć się o ok. 5 proc. – Efekt Euro2012 dla branży będzie krótkotrwały i nie wywrze znaczącego wpływu na całoroczne wyniki. Kluczowa, jak co roku, będzie pogoda – mówi Jacek Pastuszka.

Ubiegłoroczny wzrost sprzedaży piwa, większy niż spodziewała się branża, nie oznacza jednak ożywienia na rynku. – W Polsce na popularności zyskują tanie marki, przez co zmalała średnia cena piwa i doszło do stagnacji wartości rynku – mówi Jacek Pastuszka.

W 2011 r. średnia cena detaliczna piwa w półlitrowym opakowaniu wyniosła 2,58 zł i była o 5 gr niższa niż przed rokiem.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki