Reklama
Rozwiń
Reklama

Maleją urlopowe wydatki polskich turystów

Nasze wydatki na krajowe podróże spadły w 2011 r. o przeszło 1 mld zł, na zagraniczne – o 6,5 mld zł

Publikacja: 14.02.2012 02:22

Maleją urlopowe wydatki polskich turystów

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Druga fala kryzysu jest już bardzo widoczna w polskiej turystyce. Wyjeżdżamy mniej, a na wyjazdach bardziej oszczędzamy. Przy tym polityka zaciskania pasa okazuje się w tej sferze daleko bardziej restrykcyjna, niż mówiły wcześniej prognozy.

Według najnowszych szacunków Instytutu Turystyki w ubiegłym roku polscy turyści wydali w czasie krajowych wyjazdów 19,9 mld zł. To o 1,2 mld zł mniej niż rok wcześniej, gdy wydatki sięgnęły kwoty

21,1 mld zł. Nic dziwnego: kurczy się liczba zarówno wyjazdów dłuższych, jak i krótszych. Tych pierwszych, trwających pięć dni lub dłużej było w ubiegłym roku 12,5 mln, a rok wcześniej odnotowano ich o 1,2 mln więcej. Podróży krótkoterminowych – do czterech dni – było 17,1 mln, natomiast w roku 2010 ponad 20 mln.

– Coraz częściej Polacy decydują się na weekendowy wypad niż na dłuższy wyjazd – tłumaczy prezes Instytutu Turystyki Krzysztof Łopaciński. Rośnie także popularność wyjazdów jednodniowych, bez nocowania. Zdaniem Łopacińskiego do spadku wyjazdów mocno przyczynia się także młodzież: – Woli pozostawać w mieście – dodaje Łopaciński.

Na kryzysie cierpi nie tylko turystyka krajowa. Spadła również liczba wyjazdów zagranicznych, przede wszystkim indywidualnych. W ubiegłym roku za granicę wyjechało turystycznie 5,5 mln Polaków, o przeszło milion mniej niż w roku poprzednim. To także o blisko półtora miliona mniej wyjazdów, niż przewidywały prognozy instytutu na ubiegły rok – przeszło 7 mln wyjazdów. Ta mniejsza frekwencja widoczna jest zresztą w wydatkach: o ile w roku 2010 polscy turyści wydali za granicą równowartość 18,3 mld zł, o tyle w ubiegłym zaledwie równowartość 11,7 mld zł.

Reklama
Reklama

W opinii instytutu na ten spadek zapracowali turyści indywidualni. Bo liczba wyjeżdżających z biurami podróży na wycieczki samolotowe mogła nawet wzrosnąć. Sugerują to wyniki największych touroperatorów. Według Piotra Henicza, wiceprezesa Itaki, obroty tego biura sięgnęły w ub.r. 1,1 mld zł w porównaniu z 920 mln zł rok wcześniej. Z kolei TUI Polska zakończył ubiegły rok obrotowy wzrostem liczby klientów w porównaniu z poprzednim o połowę – do 166 tys. – W odniesieniu do całego rynku to bardzo dobry wynik – podkreśla prezes TUI Marek Andryszak.

Dużo bardziej aktywni od turystów polskich są turyści zagraniczni w Polsce. W ubiegłym roku przyjechało ich 13,1 mln, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Największą grupę stanowili Niemcy: przeszło 4,6 mln, o 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Blisko 470 tys. turystów przyjechało z Wielkiej Brytanii, z Holandii  360 tys., z Austrii – 330 tys., z Włoch – 280 tys. Na obcokrajowcach zyskała baza noclegowa. W hotelach, domach wycieczkowych i pensjonatach liczba noclegów zagranicznych gości zwiększyła się o 7 proc.

Największy przyrost nocujących obcokrajowców to pochodzący zza wschodniej granicy: z Rosji – wzrost w porównaniu z rokiem 2010 o 31 proc., z Białorusi – wzrost o 30 proc., i Ukrainy – wzrost o 27,1 proc.

O jedną czwartą zwiększyła się także liczba nocujących w hotelach turystów z Chin, za to o jedną piątą ubyło Japończyków.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Druga fala kryzysu jest już bardzo widoczna w polskiej turystyce. Wyjeżdżamy mniej, a na wyjazdach bardziej oszczędzamy. Przy tym polityka zaciskania pasa okazuje się w tej sferze daleko bardziej restrykcyjna, niż mówiły wcześniej prognozy.

Według najnowszych szacunków Instytutu Turystyki w ubiegłym roku polscy turyści wydali w czasie krajowych wyjazdów 19,9 mld zł. To o 1,2 mld zł mniej niż rok wcześniej, gdy wydatki sięgnęły kwoty

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama