Ford i przedsiębiorstwo chemiczne Dow Chemical zajmą się opracowaniem opłacalnej metody użycia włókien węglowych w produkowanych masowo samochodach. Materiał ten jest równie wytrzymały, ale znacznie lżejszy od powszechnie stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym stali i aluminium. Włókna węglowe są dziesięciokrotnie mocniejsze od stali i jednocześnie są lżejsze od niej o 25 proc. Założona przez Forda i Dow Automotive Systems spółka joint venture mogłaby zacząć produkcję karbonowych części samochodowych dopiero pod koniec obecnej dekady. Do tego czasu firmy zajmą się wynalezieniem niedrogiego sposobu produkcji części samochodowych z włókna węglowego na skalę przemysłową.

Po części za sprawą lżejszych materiałów, do 2020 r. Ford zamierza odchudzić swoje samochody osobowe i ciężarowe o 100-340 kg. Pozbycie się tej masy zmniejszy obciążenie silnika pojazdu, co pozwoli na redukcję zużycia paliwa. Lżejszy samochód będzie miał większy zasięg na jednym baku lub bateriach, co jest szczególnie ważne dla aut elektrycznych, których piętą achillesową jest konieczność częstego ładowania. - Zmniejszenie wagi poprawi wydajność każdego naszego pojazdu. Jednakże najistotniejsze jest zwiększenie zasięgu samochodów hybrydowych oraz elektrycznych – powiedział Paul Mascarenas, szef działu technicznego Forda.

Użycie włókien węglowych zamiast stali może obniżyć masę części samochodowych nawet o połowę - donosi amerykański Departament Energii. Zmniejszenie masy samochodu o 10 proc. może poprawić jego zasięg na jednym baku lub ładowaniu o 8 proc.

Administracja Obamy zapowiedziała, że producenci aut do 2025 r. będą musieli zwiększyć zasięg konstruowanych przez siebie samochodów do minimum 54,5 mil/galon (ok. 19 km/1 l). Amerykańskie dane pokazują, że obecnie przeciętne auto w tym kraju na jednym galonie przejedzie zaledwie 23 mile.

W zeszłym roku podobną umowę podpisał General Motors, największy światowy producent aut, z japońskim koncernem chemicznym Teijn Limited. Oba przedsiębiorstwa zamierzają rozwijać technologie kompozytów z udziałem włókien węglowych dla samochodów amerykańskiego koncernu na całym świecie.