W Polsce mamy boom na tablety

Ponad 66 tys. tabletów sprzedano w pierwszym kwartale. Ten rynek będzie się rozwijał jeszcze szybciej, niż głosiły prognozy – twierdzi IDC

Aktualizacja: 26.05.2012 09:07 Publikacja: 25.05.2012 18:29

W Polsce mamy boom na tablety

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

W pierwszych trzech miesiącach 2012 roku do polskich magazynów trafiło 66,1 tys. tabletów. To ponad trzykrotny wzrost względem wyników z analogicznego okresu 2011 roku – poinformowała „Rz" firma analityczna IDC. O jeszcze większym, bo aż 10-krotnym wzroście mówią dane GfK Polonia Retail and Technology – dotyczą one liczby urządzeń, które rzeczywiście trafiły do klientów.

- Rok temu polski rynek tabletów był jeszcze na etapie „niemowlęctwa" – mówi Maciej Piekarski, kierownik produktu IT/Telekomunikacja w firmie GfK Polonia. – Pierwsze kroki stawiał w listopadzie 2010 roku, kiedy miała miejsce polska premiera iPada oraz tabletu Samsung Galaxy Tab. Nic zatem dziwnego, że obecny wzrost w odniesieniu do tamtych danych jest tak imponujący.

Wyniki pierwszego kwartału 2012 roku wypadają nieco słabiej na tle sprzedaży z ostatnich trzech miesięcy ubiegłego roku – według GfK Polonia Retail and Technology wzrost w tym okresie wyniósł zaledwie 5 proc.

Przyczyną tego jest fakt, iż końcówka 2011 roku przyniosła boom na tablety, które bardzo chętnie kupowano jako prezenty gwiazdkowe, tak że w ostatnich miesiącach roku zrealizowano połowę całorocznej sprzedaży. Z kolei pierwsze trzy miesiące są tradycyjnie najgorszym okresem w roku dla branży technologicznej. Wniosek? Sprzedaż tabletów w kolejnych kwartałach będzie rosła, można się więc spodziewać, że potwierdzą się prognozy mówiące o 270 tys. urządzeń sprzedanych w ciągu całego 2012 roku.

- Polski rynek tabletów będzie rozwijał się jeszcze szybciej, niż głosiły przewidywania z roku 2011 – powiedział „Rz" Damian Godos, analityk firmy IDC.  Wtóruje mu Maciej Piekarski, według którego tegoroczna sprzedaż może sięgnąć 300 tys. sztuk.

- W Polsce szykuje się boom zakupowy na tę kategorię produktów, choć tablety zaczną masowo podbijać nasz rynek zapewne dopiero w 2013 roku. W 2012 roku głównym kanałem sprzedaży będą wciąż sieci GSM – mówi „Rz" Szymon Winciorek, dyrektor ds. rozwoju biznesu z firmy komputerowej ASUS Polska. – W pierwszych trzech miesiącach tego roku tablety stanowiły 10 proc. sprzedawanych przez ASUS urządzeń i nadal jest to trend rosnący.

Dane pokazują, że Polacy wyraźnie podzielili się na grupę kupującą drogie iPady  i miłośników tanich tabletów do 600 zł.

- W minionym kwartale do magazynów trafiło najwięcej tabletów Apple'a, a tanie urządzenia stanowiły zaledwie 13 proc. sprzedaży. Jednak od drugiego kwartału udział tych ostatnich będzie rósł – mówi Damian Godos.

Informację o dużej popularności iPadów przynosi także przegląd zakupów dokonywanych na Allegro. Według raportu na ten temat przygotowanego przez system Manubia we współpracy z „Rz" w pierwszym kwartale 2012 roku odbyło się około 8 tys. aukcji tabletów, na których sprzedano ponad 13 tys. sztuk tych urządzeń. Z tego najwięcej - 2700 – dotyczyło chińskiego tabletu GoClever kosztującego mniej niż 400 zł, który stał się głośny w kwietniu tego roku, kiedy wprowadziła go do oferty sieć Biedronka. Na drugiej pozycji znalazł się iPad (głównie model iPad 2) z wynikiem 2000 aukcji. Urządzenie firmy Apple wygenerowało jednocześnie najwyższe obroty z tej branży, które sięgnęły 3,8 mln zł. Wartość sprzedaży tabletów GoClever na Allegro wyniosła zaledwie 1,3 mln zł.

- Allegro po raz kolejny pokazuje, że niskobudżetowe produkty sprzedają się niekiedy lepiej niż markowe – powiedział „Rz" Konrad Latkowski, współwłaściciel firmy Manubia. - Płynie z tego wniosek, że w Polsce cena wciąż wygrywa z marką.

W pierwszych trzech miesiącach 2012 roku do polskich magazynów trafiło 66,1 tys. tabletów. To ponad trzykrotny wzrost względem wyników z analogicznego okresu 2011 roku – poinformowała „Rz" firma analityczna IDC. O jeszcze większym, bo aż 10-krotnym wzroście mówią dane GfK Polonia Retail and Technology – dotyczą one liczby urządzeń, które rzeczywiście trafiły do klientów.

- Rok temu polski rynek tabletów był jeszcze na etapie „niemowlęctwa" – mówi Maciej Piekarski, kierownik produktu IT/Telekomunikacja w firmie GfK Polonia. – Pierwsze kroki stawiał w listopadzie 2010 roku, kiedy miała miejsce polska premiera iPada oraz tabletu Samsung Galaxy Tab. Nic zatem dziwnego, że obecny wzrost w odniesieniu do tamtych danych jest tak imponujący.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?