PSA Peugeot Citroen wymaga restrukturyzacji

Francuska firma samochodowa musi szybko dokonać restrukturyzacji – stwierdza raport przygotowany dla rządu przez eksperta Emmanuela Sartoriusa

Publikacja: 11.09.2012 16:34

Restrukturyzacja jest nie do uniknięcia, a firma musi działać pilnie, aby opanować sytuację – stwierdza raport i zarzuca firmie, że spóźniła się z przygotowaniami do globalizacji gospodarki. Istnieje więc pilna konieczność opracowania planu reorganizacji działalności przemysłowej i ograniczenia zatrudnienia. Zasady tej nie można niestety podważać – uważa autor.

Przyszłość PSA w średnim i długim okresie czasu zależy od strategii wejścia w sojusz z inną dużą światową firmą samochodową.

Wiadomo było, że PSA ma duże problemy finansowe, ale gdy ogłosiła o zamykaniu fabryki i redukcji zatrudnienia wkrótce po sformowaniu nowego rządu w Paryżu, wywołała tym szok i znaczne poruszenie we Francji.

Raport ocenia, że PSA jest zbyt zależna od rynku europejskiego, na który przypada połowa jej sprzedaży. Jej charakter producenta pojazdów z wszystkich segmentów powiększył tylko jej kłopoty, bo Europa Wschodnia opanowała produkcję tańszych modeli, a Niemcy zdominowały segment aut drogich i  luksusowych.

Rząd dał jasno do zrozumienia, że pragnie osłabienia zakresu restrukturyzacji, bo we Francji maleje działalność przemysłowa, a zależy mu na  inwestowaniu zagranicą także w sektor motoryzacji w fabryki należące do firm francuskich.

Raport przedłożony związkom zawodowym mocno krytykuje kierownictwo firmy i udziałowców za strategię w przeszłości, ale wspiera główny kierunek firmy, że nie ma alternatywy dla głębokiej restrukturyzacji.

Według raportu, firmę, która została usunięta z głównego wskaźnika giełdy w Paryżu, CAC 40, nękały kiepska sprzedaż i spadek cen akcji. Popełniła także błąd chcąc zachować niezależność. Jej kierownictwu zabrakło ambicji w podjęciu prób umiędzynarodowienia firmy.

E.Sartorius  skrytykował również plany zamknięcia fabryki w Aulnay pod Paryżem i stwierdził, że „historia tego zakładu byłaby zupełnie inna, gdyby kierownictwo  podjęto przejrzysty dialog z partnerami społecznymi i władzami państwa".

PSA Peugeot Citroen nie jest kontrolowany przez skarb państwa, bo rodzina Peugeotów ma w nim wiele do powiedzenia dzięki udziałom z prawem głosu. Wszedł niedawno w ograniczony sojusz z General Motors. Zamierza odzyskać równowagę  finansową w 2014 r.

Restrukturyzacja jest nie do uniknięcia, a firma musi działać pilnie, aby opanować sytuację – stwierdza raport i zarzuca firmie, że spóźniła się z przygotowaniami do globalizacji gospodarki. Istnieje więc pilna konieczność opracowania planu reorganizacji działalności przemysłowej i ograniczenia zatrudnienia. Zasady tej nie można niestety podważać – uważa autor.

Przyszłość PSA w średnim i długim okresie czasu zależy od strategii wejścia w sojusz z inną dużą światową firmą samochodową.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach