Na Łotwę zamiast do Hiszpanii

Rośnie moda na turystykę w Europie Środkowo-Wschodniej - wynika z analizy Tripsta.pl

Publikacja: 29.11.2012 18:13

Ryga

Ryga

Foto: Bloomberg

Takie państwa jak: Hiszpania, Włochy, Portugalia, które od wielu lat cieszyły się ogromną popularnością turystów, tracą na zainteresowaniu. Rośnie natomiast odsetek urlopowiczów, którzy czas wolny spędzają w krajach Europy  Środkowo-Wschodniej – wynika z analizy Tripsta.pl.

Z raportu Eurostatu, który zawierał podsumowanie ostatniego sezonu zimowego na przełomie 2011 i 2012 r. wynika, że większość krajów Europy Południowej odnotowała spadek liczby odwiedzin w porównaniu z poprzednimi latami. Największa obniżka dotknęła Portugalię, w dalszej kolejności uplasowały się Włochy, Cypr, Szwajcaria, Malta i Hiszpania.

W Europie Środkowej taniej niż na Południu

Co ciekawe duży przypływ odwiedzin zanotowała Łotwa oraz Polska. Wzrost ten wynosił odpowiednio 11 i 9 proc. – Popularność krajów nadbałtyckich wiąże się z powszechnymi w dobie kryzysu oszczędnościami, z którymi zaczęli się liczyć również turyści. Dla przykładu: za lot z Warszawy do Madrytu z jedną przesiadką w drugiej połowie grudnia trzeba zapłacić ok. 900 zł (LOT) w jedną stronę. By dolecieć do Lizbony trzeba wydać od 700 do 1000 zł (LOT) – mówi Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl.

Natomiast lot bezpośredni do Rygi w tym samym czasie kosztuje 279 zł (LOT). Do Budapesztu zaś dolecimy za 414 zł (Lufthansa). Węgry zostały to wymienione nie przez przypadek, ponieważ kraj ten również w minionym sezonie zimowym osiągnął ośmioprocentowy wzrost. Poza cenami biletów lotniczych na turystykę wpływ ma szereg czynników gospodarczo-politycznych.

Wpływ polityki na turystykę

Niemal całe południe Europy pogrążone jest w kryzysie gospodarczym, dlatego turyści wybierają państwa, które  mają sprzyjającą turystyce politykę gospodarczą. Kraje zadłużone natomiast chcą pozyskać wpływy do budżetu, zwiększając podatek na różnego rodzaju usługi – również z sektora turystycznego.  – Takie rozwiązanie wprowadziła na początku roku Portugalia i zwiększyła podatek VAT do 23 proc. m.in. na usługi gastronomiczne i hotelarskie – mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Podwyżka spowodowała, że obniżyła się liczba odwiedzających kraj Cristiano Ronaldo.

Tego rodzaju zabieg zastosowano również na usługi sportowe, między innymi na  golf, z którego słynie Portugalia i corocznie przyciąga setki tysięcy amatorów tego sportu. Portugalskie Zrzeszenie Kurortu obliczyło, że wzrost stawki VAT może spowodować upadek nawet 20 proc. pól golfowych, a to z kolei zmniejszy liczbę odwiedzających.

Wzrost popularności Łotwy wśród Europejczyków wiąże się z tym, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat kurs łotewskiego łata był słabszy w porównaniu z euro, a co za tym idzie niósł ze sobą wakacyjne oszczędności wśród tych, których rodzimą walutą jest euro. Analogiczna sytuacja miała miejsce w przypadku forinta węgierskiego.

Takie państwa jak: Hiszpania, Włochy, Portugalia, które od wielu lat cieszyły się ogromną popularnością turystów, tracą na zainteresowaniu. Rośnie natomiast odsetek urlopowiczów, którzy czas wolny spędzają w krajach Europy  Środkowo-Wschodniej – wynika z analizy Tripsta.pl.

Z raportu Eurostatu, który zawierał podsumowanie ostatniego sezonu zimowego na przełomie 2011 i 2012 r. wynika, że większość krajów Europy Południowej odnotowała spadek liczby odwiedzin w porównaniu z poprzednimi latami. Największa obniżka dotknęła Portugalię, w dalszej kolejności uplasowały się Włochy, Cypr, Szwajcaria, Malta i Hiszpania.

Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii