Ten segment nieźle radzi sobie z kryzysem. Dlatego wybór aut typu SUV i im podobnych, zwłaszcza mniejszych i przystępniejszych cenowo,  szybko rośnie. Od końca ubiegłego roku w polskich salonach jest m.in. Opel Mokka, pierwszy miejski SUV tej marki. Auto, które bardzo dobrze przyjęto w całej Europie, ma atletyczny wygląd i  stosunkowo obszerne wnętrze. Opel nie ukrywa, że chce uzyskać jak największy udział w tym segmencie rynku. - Zamówienia przekraczają nasze oczekiwania – przyznaje Przemysław Byszewski, szef PR Opla w GM Poland.

W połowie tego roku w salonach pojawi się podobny mini SUV ze stajni chevroleta – model Trax. Nieco później na drogi wyjedzie nowy mały crossover Peugeota – model 2008. – To samochód wywodzący się z dwóch nurtów: popularności sylwetki crossovera 3008 oraz sukcesu rynkowego modelu 208 – tłumaczy Dorota Pajączkowska, rzecznik Peugeot Polska. Samochód ma zaledwie 4,16 metra długości, ale  przez masywną sylwetkę wydaje się znacznie większy. Ma podwyższony prześwit, dzięki czemu jest bardziej funkcjonalny niż hatchback, choć jak hatchback wygodnie się prowadzi. Projektowano go we Francji, Chinach oraz Brazylii. To sprawiło, że auto jest sumą oczekiwań wielu rynków i ma charakter globalny.

Nowe "uterenowione" modele wprowadzają także marki premium. Przykładem jest Volvo, które od stycznia sprzedaje w Polsce model V40 cross country, zbudowany na bazie nowego hatchbacka V40. Ten ostatni stał się jednym z przebojów marki – w ubiegłym roku Volvo Auto Polska znalazło na ten samochód 481 nabywców. W tym roku liczy na blisko tysiąc. – Model cross country pozwoli nam rozepchnąć się w segmencie kompaktów premium, który bardzo szybko się rozwija – tłumaczy Stanisław Dojs, PR manager w Volvo Auto Polska. Model V40 cross country ma większy prześwit, co pozwala w mieście pokonywać wyższe krawężniki, lub bez obaw dojechać do domku w lesie. W najsilniejszej wersji auto ma 254 KM i napęd na cztery koła.

Jeszcze większe powodzenie mają duże SUV-y: Volvo XC 60 było w ub. roku najlepiej sprzedającym się autem premium w Polsce, stanowiąc 39 proc. całej sprzedaży marki.