Poślizg z Rafale dla Indii

Plan kupna przez Indie 126 myśliwców Rafale może opóźnić się, bo obie strony nie mogą uzgodnić roli państwowej firmy Hindustan Aeronautics w realizacji kontraktu

Publikacja: 07.04.2013 17:30

Indie wybrały w styczniu 2012 Dassault Aviation jako wyłącznego rozmówcę w sprawie dostaw myśliwców, po mocno kwestionowanym przetargu przez przegranych konkurentów, ale do tej pory nie podpisano umowy o wartości 15 mld dolarów, jednego z największych na świecie kontraktów w imporcie sprzętu wojskowego.

Zgodnie z początkowymi warunkami Francuzi mieli dostarczyć 18 samolotów wyprodukowanych we Francji, a Hindustan Aeronautics (HAL) produkowałby resztę w Indiach na licencji.

Dassault chce teraz podpisania dwóch odrębnych umów — jednej na gotowe samoloty i drugiej na produkowane przez HAL. Z kolei Hindusi nie zgadzają się na te warunki.

- Dassault twierdzi, że HAL nie ma odpowiednich mocy i zdolności do montowania takiego samolotu — stwierdził pracownik resortu obrony z Delhi prosząc o zachowanie jego anonimowości, bo nie wolno mu rozmawiać z dziennikarzami. — HAL jest naszym głównym partnerem z sektora publicznego. Jeśli trzeba, to można zwiększyć jego moce i zdolności, ale propozycja podpisania dwóch kontraktów jest nie do przyjęcia przez rząd Indii — dodał.

Spór opóźni zapewne podpisanie ostatecznej umowy, ale nie storpeduje jej. Przedstawiciele indyjskiego resortu obrony wyrażali wcześniej nadzieje, że będzie można ją sfinalizować do lipca.

- Taka umowa jest skomplikowana, a ta kwestia spowalnia negocjacje. Różnica zdań polega na tym, kto ma gwarantować jakość samolotów produkowanych w Indiach — HAL czy Dassault — wyjaśnił inny informator.

Francuzi nie chcieli wypowiedzieć się, czego dotyczą negocjacje, ale mają nadzieję, że umowa zostanie podpisana przed końcem 2013 r. Dassault zgodził się dostarczyć w terminie firmie HAL zestawy do montowania i wyposażenie, ale nie chce brać później dalszego udziału w produkcji — ujawnił „Indian Express". Negocjacje firmy z rządem Indii utknęły całkowicie z powodu różnicy zdań — dodał bez powołania się na źródła.

Rzecznik ministerstwa obrony nie chciał skomentować tej informacji.

Zgodnie ze wstępnym porozumieniem Dassaulta z rządem w Delhi, HAL miałby wyprodukować w Indiach 108 myśliwców z elementów dostarczonych przez Dassaulta i jego partnerów: Thales (awionika) i Safran (silniki).

Dassault wyrażał wcześniej wątpliwości co do technologicznych zdolności HAL do montowania Rafale. Indyjski program produkcji nowoczesnych samolotów odrzutowych do szkolenia pilotów jest opóźniony o wiele lat wobec planu.

Indie są największym na świecie importerem sprzętu wojskowego, w ciągu 10 lat zamierzają kupić go za 100 mld dolarów. Miejscowe władze chcą zwiększyć własną produkcję na podstawie licencji, ale pojawiły się wątpliwości, czy indyjskie firmy dysponują dostatecznie zaawansowaną technologią i wyszkolonymi pracownikami do produkowania skomplikowanego sprzętu.

Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Smartfon Trumpa ma kosztować 499 dolarów. CNBC: będzie produkowany w Chinach