Dalej słabnie produkcja samochodów w polskich fabrykach. W czerwcu wyprodukowano 53.779 aut osobowych i dostawczych. To o 6,7 proc. mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Łączną produkcja od stycznia do końca czerwca wyniosła 306.050 samochodów. Spadek w porównaniu do pierwszego półrocza i tak słabego 2012 roku przekracza 15 proc.
Według Instytutu Samar, porównaniu do czerwca sprzed roku Volkswagen Poznań i Opel Polska poprawiły w ubiegłym miesiącu wyniki: odpowiednio o 9,5 oraz 7,8 proc. Ale o łącznym spadku zadecydowała szybko malejąca produkcja w tyskiej fabryce Fiat Auto Poland, największego wytwórcy aut w Polsce: tu czerwcowa produkcja skurczyła się w ujęciu rocznym o ponad 17 proc.
Liderem w rankingu modeli aut osobowych wyjeżdżających w fabryk w Polsce był w czerwcu Fiat 500 (18.742 sztuki). Na kolejnych miejscach znalazł się VW Caddy (7383 szt.) oraz Lancia Ypsilon (6916 szt.).
W produkcji aut dostawczych specjalizuje się Volkswagen Poznań. Ma on teraz 100 proc. rynku, wobec 98,9 proc. rok wcześniej.
Jak podaje Samar powołując się na dane IHS Automotive, ponad połowa ze 160 europejskich fabryk samochodów wykorzystywała w I kwartale mniej niż 70 proc. swych mocy produkcyjnych. Od stycznia do marca 85 zakładów działało na poziomie 70 proc. lub mniejszym wobec 74 fabryk podobnie niewykorzystanych rok temu. Firma samochodowa musi wykle wykorzystywać w 75-80 proc. swe zakłady, aby nie ponosić strat. - Rosnąca w Europie nadwyżka mocy produkcyjnych samochodów nie ulegnie poprawie przynajmniej w kolejnych 3 latach - oceniają analitycy z IHS Automotive.