Komisja Europejska twierdzi, że nowe reguły poprawią bezpieczeństwo narzucając w całej Unii lepsze procedury, ale członkowie komisji transportu PE zażądali od Brukseli przedstawienia nowych propozycji z krótszymi limitami czasowymi.
- Komisji nie udało się przedstawić dostatecznych dowodów naukowych dla usunięcia rozsądnych wątpliwości co do ryzyka bezpieczeństwa pracy nocą i w warunkach pozbawienia snu — stwierdziła komisja w uzasadnieniu swej decyzji.
Zmęczenie pilotów było przyczyną katastrof lotniczych i bardzo groźnych sytuacji bliskich tragedii w USA i Europie, co skłoniło władze do wprowadzenia bardziej rygorystycznych przepisów o czasie odpoczynki. Zwolennicy takiej kampanii twierdzą, że Europa pozostaje za Stanami w przyjęciu surowszych norm. Zmęczenie pilotów wywołało kilka dni temu poruszenie w Wielkiej Brytanii, gdy jedna z gazet podała, że dwaj piloci zasnęli w kokpicie podczas lotu międzykontynentalnego, a samolot pełen pasażerów był zdany wyłącznie na autopilota.
W ankiecie organizacji brytyjskich pilotów liniowych BALPA, która wyraziła zaniepokojenie z powodu planów Brukseli, ponad połowa pilotów przyznała, że zasypia za sterami.
W lipcu rządy krajów Unii poparły plany Komisji Europejskiej, ale jeśli głosowanie w Komisji transportu PE zostanie powtórzone przez cały parlament w październiku, to Komisja będzie musiała przerobić swój plan albo pozostać przy obecnych przepisach.