Unia walczy ze zmęczeniem pilotów

Eurodeputowani odrzucili planowane nowe limity czasu pracy pilotów, bo uznali, że propozycje te nie likwidują ryzyka zmęczenia załóg.

Publikacja: 03.10.2013 13:54

Komisja Europejska twierdzi, że nowe reguły poprawią bezpieczeństwo narzucając w całej Unii lepsze procedury, ale członkowie komisji transportu PE zażądali od Brukseli przedstawienia nowych propozycji z krótszymi limitami czasowymi.

- Komisji nie udało się przedstawić dostatecznych dowodów naukowych dla usunięcia rozsądnych wątpliwości co do ryzyka bezpieczeństwa pracy nocą i w warunkach pozbawienia snu — stwierdziła komisja w uzasadnieniu swej decyzji.

Zmęczenie pilotów było przyczyną katastrof lotniczych i bardzo groźnych sytuacji bliskich tragedii w USA i Europie, co skłoniło władze do wprowadzenia bardziej rygorystycznych przepisów o czasie odpoczynki. Zwolennicy takiej kampanii twierdzą, że Europa pozostaje za Stanami w przyjęciu surowszych norm. Zmęczenie pilotów wywołało kilka dni temu poruszenie w Wielkiej Brytanii, gdy jedna z gazet podała, że dwaj piloci zasnęli w kokpicie podczas lotu międzykontynentalnego, a samolot pełen pasażerów był zdany wyłącznie na autopilota.

W ankiecie organizacji brytyjskich pilotów liniowych BALPA, która wyraziła zaniepokojenie z powodu planów Brukseli, ponad połowa pilotów przyznała, że zasypia za sterami.

W lipcu rządy krajów Unii poparły plany Komisji Europejskiej, ale jeśli głosowanie w Komisji transportu PE zostanie powtórzone przez cały parlament w październiku, to Komisja będzie musiała przerobić swój plan albo pozostać przy obecnych przepisach.

Obecne propozycje ograniczyłyby czas pracy pilota — lotu i okresu gotowości — do maksimum 16 godzin wobec 20-26 godzin dopuszczalnych w niektórych krajach Unii. Ograniczyłyby także pracę w nocy do 11 godzin z 11,45 obecnie.

Komisarz ds. transportu Siim Kallas skrytykował decyzję komisji transportu PE, bo uważa, że zagroziła zasadniczym posunięciom zmierzającym do zwiększenia bezpieczeństwa w transporcie lotniczym.

Sama Komisja twierdzi z kolei, że nowe limity są zgodne z dowodami naukowymi.

Związki zawodowe uważają, że bezpiecznym limitem czasu pracy jest 10 godzin i wyraziły zaniepokojenie, że władze Unii nie dość robią dla przeciwdziałania konkurencyjnym naciskom w sektorze transportu powietrznego, co oznacza w praktyce, że załogi pracują do granic swych możliwości.

- Proponowane reguły przewidują dużą liczbę postanowień sprzecznych z tym, co eksperci uważają za bezpieczne — stwierdził sekretarz generalny europejskiej organizacji pilotów ECA, Philip von Schöppenthau. — Kilka postanowień jest wręcz bezpośrednim zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów. — dodał.

Komisja Europejska twierdzi, że nowe reguły poprawią bezpieczeństwo narzucając w całej Unii lepsze procedury, ale członkowie komisji transportu PE zażądali od Brukseli przedstawienia nowych propozycji z krótszymi limitami czasowymi.

- Komisji nie udało się przedstawić dostatecznych dowodów naukowych dla usunięcia rozsądnych wątpliwości co do ryzyka bezpieczeństwa pracy nocą i w warunkach pozbawienia snu — stwierdziła komisja w uzasadnieniu swej decyzji.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej