General Motors mniej traci w Europie

GM osiągnął w III kwartale zysk lepszy od oczekiwanego, bo nowa gama furgonetek i innych modeli dała poprawę w Ameryce Płn, a w Europie wzrosły powroty pierwszy raz od 2 lat

Publikacja: 31.10.2013 11:07

General Motors mniej traci w Europie

Foto: Bloomberg

Dobra działalność koncernu w obu Amerykach i poprawa w Europie zrównoważyły spadek w Azji, zwłaszcza w Indiach i Azji Płd. -Wsch.

Szef pionu finansowego Dan Ammann stwierdza, że europejska część koncernu planowo zmierza do osiągnięcia równowagi w przyszłym roku albo nieco później. GM ponosił tam straty od 13 lat. — Działalność w Europie jest zgodna z naszym planem. Ogólnym celem jest dojście do równowagi w połowie dekady, jesteśmy zdecydowanie na kursie do tego — powiedział.

GM podał niedawno, że przeniesie rentowny rynek rosyjski do części europejskiej z międzynarodowej, ale według Ammanna to nie zmieni harmonogramu działań mających doprowadzić do równowagi.

GM zmniejszył w III kwartale zysk netto 757 mln dolarów z 1,48 mld rok temu, ale zwiększył operacyjny o 15 proc. do 2,64 mld. Obroty zwiększyły się o 3,7 proc. do 38,98 mld. Zysk operacyjny w Ameryce Płn. skoczył o 27 proc. do 2,19 mld dzięki nowym modelom o wysokiej marży zysku, w rodzaju Chevroleta Silverado i sedana Impala. W Ameryce Płd. skok był jeszcze większy — o 79 proc. do 284 mln. GM zyskał 400 mln na wyższych cenach pojazdów w Ameryce Płn. Korzyści te powinny być jeszcze wiesze w przyszłym roku, gdy koncern zacznie oferować pick-upy heavy duty i pełnowymiarowe pojazdy sportowo-użytkowe.

Koncern założył sobie marżę zysku w Ameryce Płn. na wysokości 10 proc. W III kwartał skoczyła do 9,3 proc. z 7,7 w ubiegłym roku, do poziomu najwyższego do 2 lat, zwiększając wiarygodność założonego celu — uważa analityk z Citi, Itay Michaeli.

Strata w Europie zmalała o ponad połowę do 214 mln z 487 mln rok temu, bo koncernowi udało się ograniczyć koszty o 400 mln i zwiększyć obroty po raz pierwszy od III kwartału 2011. W Europie powtórzyła się tendencja z II kwartału, gdy straty były o jedną trzecią mniejsze od spodziewanych przez analityków. „Naszym zdaniem kierownictwo GM wyprzedza plan dojścia do równowagi w połowie dekady" — stwierdził w nocie analityk z Buckingham Research, Joseph Amaturo.

Wyniki z Ameryki Płn i Europy pozwoliły zrównoważyć słabsze od oczekiwanych w części międzynarodowej. W Chinach nie było poprawy, w innych krajach nastąpiło pogorszenie, dając łącznie spadek zysku operacyjnego o 61 proc. do 299 mln dolarów.

Dobra działalność koncernu w obu Amerykach i poprawa w Europie zrównoważyły spadek w Azji, zwłaszcza w Indiach i Azji Płd. -Wsch.

Szef pionu finansowego Dan Ammann stwierdza, że europejska część koncernu planowo zmierza do osiągnięcia równowagi w przyszłym roku albo nieco później. GM ponosił tam straty od 13 lat. — Działalność w Europie jest zgodna z naszym planem. Ogólnym celem jest dojście do równowagi w połowie dekady, jesteśmy zdecydowanie na kursie do tego — powiedział.

Biznes
Mocno przyspiesza sprzedaż aut na prąd. I to mimo braku dopłat
Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł