Reklama

Samorząd chce budować terminal w Szymanach

Spółka samorządowa Warmia i Mazury złożyła do wojewody wniosek o wydanie pozwolenia na budowę terminalu pasażerskiego na lotnisku w Szymanach. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2014 r., a zakończyć w 2015 r. - poinformował prezes spółki Leszek Krawczyk.

Publikacja: 18.11.2013 13:26

"Złożyliśmy kilka wniosków o wydanie zezwolenia na budowę na lotnisku w Szymanach, w tym terminalu pasażerskiego, strażnicy straży pożarnej na lotnisku, budowę ogrodzenia lotniska oraz adaptację istniejących budynków" - powiedział prezes Krawczyk.

Rzeczniczka wojewody warmińsko-mazurskiego Edyta Wrotek potwierdziła, że wnioski wpłynęły. Dodała, że urzędnicy czekają na uzupełnienie dokumentacji.

Według Krawczyka w najbliższym czasie ogłoszone i rozstrzygnięte mają być przetargi na prace budowlane na lotnisku, a jeszcze w tym roku podpisana zostanie umowa na zaprojektowanie tzn. pola wzlotu, czyli wydłużenia do 2,5 km drogi startowej, dróg kołowania dla samolotów oraz płyty postojowej, a także na zaprojektowanie oświetlenia lotniska.

Prace budowlane w Szymanach mają się rozpocząć wiosną 2014 r.

Przygotowaniami do rozpoczęcia budowy lotniska w Szymanach o wartości 200 mln zł, finansowanej z udziałem dotacji unijnej, zajmuje się spółka samorządowa Warmia i Mazury. Jedynym udziałowcem spółki jest samorząd wojewódzki.

Reklama
Reklama

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 roku na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Zgodnie z prognozami port będzie obsługiwał 57 tys. pasażerów rocznie, w ciągu 20 lat ma nastąpić wzrost do 731 tys. rocznie. Początkowo liczba operacji lotniczych, czyli startów i lądowań ma wynosić 5,6 tys. rocznie, by w ciągu dwóch dekad wzrosnąć do 17 tys. rocznie. Lotnisko ma być czynne siedem dni w tygodniu w godz. 6-22.

Rozbudowa lotniska w Szymanach ma kosztować 200 mln zł; unijne dofinansowanie inwestycji ma wynieść do 76 proc. Aby dotacja nie przepadła, port lotniczy musi być uruchomiony do 2015 r.

"Złożyliśmy kilka wniosków o wydanie zezwolenia na budowę na lotnisku w Szymanach, w tym terminalu pasażerskiego, strażnicy straży pożarnej na lotnisku, budowę ogrodzenia lotniska oraz adaptację istniejących budynków" - powiedział prezes Krawczyk.

Rzeczniczka wojewody warmińsko-mazurskiego Edyta Wrotek potwierdziła, że wnioski wpłynęły. Dodała, że urzędnicy czekają na uzupełnienie dokumentacji.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
USA zwiększą presję na Rosję? Koszty braku zaufania i kara UE dla Google
Biznes
Pozytywne zaskoczenia w wynikach spółek
Biznes
Turecka turystyka łapie zadyszkę. To może być ostatni taki rok
Biznes
Program budowy F-35 zagrożony? W każdym razie już są opóźnienia
Biznes
Rekordowa grzywna dla Google od UE, Trump grozi odwetem
Reklama
Reklama