Reklama

Samorząd chce budować terminal w Szymanach

Spółka samorządowa Warmia i Mazury złożyła do wojewody wniosek o wydanie pozwolenia na budowę terminalu pasażerskiego na lotnisku w Szymanach. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2014 r., a zakończyć w 2015 r. - poinformował prezes spółki Leszek Krawczyk.

Publikacja: 18.11.2013 13:26

"Złożyliśmy kilka wniosków o wydanie zezwolenia na budowę na lotnisku w Szymanach, w tym terminalu pasażerskiego, strażnicy straży pożarnej na lotnisku, budowę ogrodzenia lotniska oraz adaptację istniejących budynków" - powiedział prezes Krawczyk.

Rzeczniczka wojewody warmińsko-mazurskiego Edyta Wrotek potwierdziła, że wnioski wpłynęły. Dodała, że urzędnicy czekają na uzupełnienie dokumentacji.

Według Krawczyka w najbliższym czasie ogłoszone i rozstrzygnięte mają być przetargi na prace budowlane na lotnisku, a jeszcze w tym roku podpisana zostanie umowa na zaprojektowanie tzn. pola wzlotu, czyli wydłużenia do 2,5 km drogi startowej, dróg kołowania dla samolotów oraz płyty postojowej, a także na zaprojektowanie oświetlenia lotniska.

Prace budowlane w Szymanach mają się rozpocząć wiosną 2014 r.

Przygotowaniami do rozpoczęcia budowy lotniska w Szymanach o wartości 200 mln zł, finansowanej z udziałem dotacji unijnej, zajmuje się spółka samorządowa Warmia i Mazury. Jedynym udziałowcem spółki jest samorząd wojewódzki.

Reklama
Reklama

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 roku na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Zgodnie z prognozami port będzie obsługiwał 57 tys. pasażerów rocznie, w ciągu 20 lat ma nastąpić wzrost do 731 tys. rocznie. Początkowo liczba operacji lotniczych, czyli startów i lądowań ma wynosić 5,6 tys. rocznie, by w ciągu dwóch dekad wzrosnąć do 17 tys. rocznie. Lotnisko ma być czynne siedem dni w tygodniu w godz. 6-22.

Rozbudowa lotniska w Szymanach ma kosztować 200 mln zł; unijne dofinansowanie inwestycji ma wynieść do 76 proc. Aby dotacja nie przepadła, port lotniczy musi być uruchomiony do 2015 r.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama